Digitala reklambyrån Dempsey köps av Emakina Group

Digitala reklambyrån Dempsey har köpts av den europeiska storbyrån Emakina, med huvudkontor i Bryssel. Dempsey kan nu dra full nytta av Emakinas övriga europeiska byråer och även internationella partners.

Målet är att inom de närmaste åren växa snabbt, både omsättning och personal, och etablera Emakina som en ledande nordisk digital byrå.

Dempsey grundades för fem år sedan, men framförallt senaste tiden har bolaget växt snabbt, med kundprojekt som sträcker sig över hela Norden. Bland kunderna finns både lokala och internationella varumärken som t ex Unilever, Coca Cola Enterprises, Hotel Insider, NCC, Pierre Robert och Seat.

Dempsey har under två års tid varit partner till Emakina Group som har en liknande profil som Dempsey, dvs fullservice med fullt fokus på digital marknadsföring. Emakina är en av de riktigt stora oberoende digitala byråerna i Europa. Huvudkontoret ligger i Bryssel. Med köpet av Dempsey omfattar Emakina Group nu 15 kontor i sju länder runt om i Europa samt internationella partners, och med kunder världen över.

Som en följd av att Emakina köper 100 procent av aktierna i Dempsey, kommer byrån också framöver att byta namn till Emakina.SE. Vd Joel Wahlström kommer att fortsätta som vd även framöver.

“Den senaste tiden har vi levererat många projekt som vi är jättestolta över; innovativ och briljant design applicerad på smart UX och genomarbetad kodning levererad i Sverige, Norden och internationellt. Vi känner att vi matchar Emakina perfekt, vi delar samma entreprenöriella DNA och drivet för framtiden. Emakinas köp av Dempsey innebär också att vi får en stabil och bra grund för en fortsatt tillväxt. Inom tre år har vi som mål att etablera Emakina som en ledande digital reklambyrå i Norden”, säger Joel Wahlström.