Investeringarna på den digitala annonsmarknaden har stadigt ökat med enorm fart de senaste åren – men nu pekar nya siffror på att tillväxten börjat matta av. En del av detta ligger i att dagligvaruhandeln och elektronikhandeln gått tillbaka till TV under 2016 års sista kvartal.
Rapporten från Standard Media Index (SMI) visar att de digitala investeringarna minskat till 13, 3 procent mellan 2015 till 2016. Detta ska jämföras med 2014 till 2015 då det var 26, 2 procent – ett rejält tapp. Tillväxten mellan 2012 och 2015 låg årligen på 19 procent.
Det är fjärde kvartalet som står för det största tappet, med en tillväxt på bara 7,1 procent jämfört med föregående år. Enligt Internet Trends Report av Mary Meeker of Kleiner Perkins Caufield & Byers så är det Google och Facebook som står för den absoluta lejonparten av de digitala investeringarna, med hela 76 procent. Utan dem skulle tillväxten ligga på bara 8,7 procent.
Läs mer: Digital marknadsföring allt viktigare under 2017
Investeringarna på Facebook ökade med 83 procent, och för Google 16,6 procent sedan 2015. Men det är Snapchat som varit den snabbast växande digitala aktören på den digitala annonsmarknaden, där investeringarna ökat med imponerande 356 procent från 2015 till 2016. Mat, mejeriprodukter, snabbmatsrestauranger och TV-nätverk var några av de områden som sett störst tillväxt på Snapchat.
Det verkar som om det är TV som tar den stora delen av investeringarna från det digitala, bland annat i samband med sommar-OS i Rio och presidentvalet i USA. Telekommunikation och konsumentelektronik är några av branscherna som nu börjat återvända till TV-rutans annonser.
Gilla Dagensanalys.se på Facebook för mer!