Välkommen till Dagens Analys!

Digitala aktörer och annonsörer går ihop för att skapa bättre annonser tack vare Adblock Plus

Digitala företag som Google och Facebook samt stora annonsörer som Procter & Gamble och Unilever har startat ett samarbete för att skapa bättre digitala annonser.

Koalitionen för bättre annonser tillkännagavs på Dmexco i Köln förra veckan. Medlemmar i samarbetet inkluderar Google, Facebook, Procter & Gamble, Unilever, den 4aS, Association of National Annonsörer, World Federation of Advertisers, Washington Post, GroupM och Interactive Advertising Bureau.

Samarbetet syftar till att övervaka kvaliteten av annonsering online med hjälp av teknik som för närvarande utvecklas på IAB:s Tech Lab. 

Digitala annonskampanjer kommer att betygsättas på flera faktorer som hur kreativa de är samt hur lång tid det tar att ladda upp dem, helt enkelt rör man sig förhoppningsvis mot snabba och kontextuella annonser.

Koalitionen kommer att bygga upp med normer som bygger på data inhämtade från systemet samt från kundfeedback och input från olika marknadsförare.

”Det är viktigt att industrin skapar standarder för att försäkra att konsumenterna får en snabb, säker leverans av de webbplatser och tjänster som de älskar” kommenterade IAB vd Randall Rothenberg.

Nyheten kom i samband med att AdBlock Plus, en tjänst för annonsblockering, förra veckan avslöjade deras samarbete med en plattform för acceptabla annonser enligt deras kriterier.

Grunden till samarbetet är att i dagsläget blockerar var femte person i Europa i snitt annonser, där Sverige toppar listan med 28 procent enligt en studie som publicerades av Adobe förra veckan.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.