Digital marknadsföring står bakom annonsmarknadens tillväxt

Detta bör inte längre komma som någon överraskning – men ännu än gång bevisas det att marknadsföringen blir digitaliserad. Enligt en ny rapport så är det just digital marknadsföring som ligger bakom branschens starka tillväxt under nuvarande år.

Siffror från medieagenturen Carats rapport (som kan läsas här) visar att marknadsföring i stort kommer växa med 4, 4 procent i år, med 23 miljarder dollar (drygt 196 miljarder kronor). Den globala marknadens värde kommer då att ligga på dryga 548 miljarder dollar (cirka 465 miljarder svenska kronor).

Denna starka tillväxt beror enligt Carat till största delen på just den digitala markandsföringen, som på bara ett år växer med 16 procent – mer än andra sektorer av branschen. Man förväntar sig också en tillväxt på 14 procent under 2017.

En förklaring till den starka tillväxten under detta år ligger till viss del också i att många högintressanta saker har skett inom medievärlden, såsom de olympiska spelen och det kommande amerikanska presidentvalet – händelser som också täcks av digitala medier.