I dagens moderna samhälle har de flesta tillgång till internet. Det är därför stor chans att du kommer att nå just den grupp av människor du söker, på en tid och plats som passar dem, genom att använda dig av internet. Många framgångsrika företag och produkter sparar inte på slantarna när det kommer till att varumärket ska synas digitalt. En bransch som synnerligen inte håller igen är gambling-branschen.
Vikten av digital marknadsföring
Om du ska marknadsföra ditt företag är det viktigt att det blir gjort på rätt sätt för att du ska nå rätt åldersgrupp och för att annonsen ska intressera denna grupp. Det är viktigt att identifiera din målgrupps ålder. Är det exempelvis en yngre målgrupp kommer du troligtvis inte nå den genom att skicka ut annonser i en vanlig papperstidning. Digital marknadsföring å andra sidan gör att du kan nå människor i alla åldrar, när de är hemma, på jobbet och på semestern, utan att du behöver anstränga dig mer än nödvändigt.
Det finns många olika typer av digital marknadsföring. Även om de alla är mer effektiva än att bara sätta upp en skylt utanför ditt företag, så är det ändå viktigt att använda sig av rätt typ för det som du vill uppnå. Du kan till och med använda dig av flera olika sätt. Då kommer du som företagare att nå störst kundkrets.
Vi kan exempelvis lära oss mycket av att titta på hur just hur gambling-branschen använder sig av digital marknadsföring. Det är en bransch som jobbar hårt med just det, och som ser stora resultat av att ha lagt ner mycket tid på det. Digital marknadsföring är något som kostar mindre än andra typer av marknadsföring. Om du håller sig uppdaterad vad gäller olika typer av digital marknadsföring kommer du snart att nå ut till väldigt många människor.
Regler kring marknadsföring
Marknadsföringsvärlden präglas utav en hel del regelverk och beroende på vilken produkt eller tjänst du marknadsför kan det vara olika ”hårda” regler. Gambling-branschen tampas ständigt med nya lagar och regler kring hur de får marknadsföra sig. Spelbranschen är därför ett bra exempel på en bransch som fått anpassa sig och ändra sina marknadsföringsstrategier genom åren.
Det gäller därför att hålla sig uppdaterad på de regler och lagar som berör din bransch. Ett exempel på en sådan regel är huruvida spelbolag utan svensk licens får marknadsföra sig mot svenskar.
Marknadsför sig utländska casinon till svenskar?
Enligt lag får inte ett casino utan svensk licens marknadsföra sig direkt till svenska spelare såvida de inte innehar rätt licens från Spelinspektionen. I de tillfällen ett casino tillhandahåller spel trots avsaknaden av licens, kan Spelinspektionen utfärda förbud vilket stoppar spelbolagen mot att erbjuda sina spel till svenska konsumenter.
Senast som i början av februari 2023 stoppades ett casino efter att ha brutit mot just detta regelverk genom samarbete med webbplatser som riktat sin marknadsföring direkt mot svenskar. Anledningen till att Spelinspektionen ser så pass hårt på en sådan överträdelse är då man vill se att fler spelare väljer tillförlitliga spelbolag, som går under rätt tillsynsorgan och kan säkerställa att aktörer efterlever de regler som finns i dagens spellag.
Olika sätt att marknadsföra digitalt
Som nämnt finns det olika typer av digital marknadsföring – och kanske tycker du att det är jobbigt när det poppar upp reklam på telefonen, men det är faktiskt på så sätt som många företag går runt. Och du som jobbar med att marknadsföra ditt företag vet hur viktig den digitala marknadsföringen är för företagets överlevnad. Nedan går vi igenom tre vanliga sätt att marknadsföra sig på digitalt som är lätta att lära sig mer om, och som i längden kan bli väldigt lönsamma.
- Sociala medier
- Innehållsmarknadsföring
- Pay-Per-Click
Sociala medier
Som vi ofta ser när vi scrollar på sociala medier så är det många som väljer att marknadsföra sig just där. Det är definitivt ett bra sätt att nå alla olika människor som använder sig av exempelvis Instagram om det är där du väljer att marknadsföra dig. Det är också enkelt att lägga upp bilder på det du vill sälja eller det du erbjuder, och att sedan tagga och länka så att folk hittar dig. Det här är ett riktigt bra sätt för egenföretagare och småföretagare att utvecklas på, och du får en mer personlig kontakt med kunderna.
Innehållsmarknadsföring
Innehållsmarknadsföring är också en liknande metod. Berätta om dig själv, ditt företag och vad du erbjuder på en blogg, i en podcast, i en video eller genom e-böcker. Det är ett sätt att få kunderna att bygga en större tillit till dig och förtroende för din verksamhet. Både marknadsföring på sociala medier och innehållsmarknadsföring kräver dock att du vet vilken typ av app eller blogg du ska använda dig av för att nå just den grupp av människor som kan vara intresserade av det du erbjuder.
Pay-per-click
En liknande metod, fast med lite annorlunda upplägg är pay-per-click (PPC), eller betala-per-klick. Det betyder i praktiken att du betalar för att en länk till din hemsida kommer upp som en annons när någon söker på det sökord som du betalar för. Varje gång någon klickar sig in på den annonsen så betalar du. Det kan bli dyrt om dina kunder väljer att inte köpa något, men ger snabba resultat vad gäller trafik till din sida.
Hur vi påverkas av digital marknadsföring
Sanningen är den att om vi ofta ser annonser för ett visst företag, så är chansen större att vi uppsöker just det företaget när vi sedan letar efter en specifik produkt. Det är därför som digital marknadsföring är så effektiv – speciellt om den finns som är ett konstant flöde under en längre period. Det kanske kostar en slant att regelbundet betala för digital marknadsföring, men i längden är det både tidseffektivt och kostnadseffektivt.
Hela vår värld digitaliseras. Det är viktigt att vi hänger med. Speciellt om vi önskar få ett företag som har en chans att bli framgångsrikt. När digital marknadsföring infördes så förändrades många företags förutsättningar för framgång. Nu behöver många butiker inte ha mer än ett lager, en användarvänlig hemsida och sedan en effektiv marknadsföring för att kunna gå runt.