Digital magasinläsning kör om pappersmagasin

The Readly Report, den digitala magasinappen Readlys årliga läsarundersökning, visar att svensken läser mer magasin digitalt jämfört med fysiska upplagor sett till dagligt bruk.

I Sverige lästes 19 miljoner digitala magasin under 2017, det är och kändis- och nöjesmagasin som ligger i topp.

Kartläggningen visar också att en genomsnittlig svensk användare läser nästan varje dag, 22 gånger i månaden och ca 21 minuter per tillfälle, betydligt mer än vad genomsnittssvensken lägger på pappersmagasin.

”Den svenska konsumtionen är ständigt på uppåtgående. Vi ser till exempel att våra användare i snitt läser nästan varje dag och de spenderar 7,5 timme i appen varje månad. Det är drygt två timmar mer än var svensken lägger på pappersmagasin i allmänhet”,säger Jörgen Gullbrandson, VD på Readly.

Tio mest lästa titlarna i Sverige 2017:

1. Hänt Extra
2. Hänt i Veckan
3. Svensk Damtidning
4. Klick!
5. Extra
6. Leva & Bo
7. Aftonbladet söndag
8. Expressen söndag
9. Veckans NU
10. Allas