Svenska konsumenter tar längst tid på sig från första kontakten till genomfört köp online. Det tar i snitt 12 dagar för svenska konsumenter från det att de sökt upp produkten eller tjänsten online till genomfört köp.
Detta kan jämföras med tyska konsumenter som i snitt genomför köpet inom fem dagar. Det visar en ny studie om digitala och mobila köpbeteenden online som Tradedoubler genomfört. Studien har analyserat åtta miljoner köp och resultaten är framtagna med hjälp av Tradedoublers ”User journey-teknik” som följer konsumenters resor online från första klicket på hemsidan till genomfört köp.
– Vår User Journey-teknik visar att konsumentbeteenden skiljer sig i olika länder och inom olika branscher. I Sverige ser vi att det tar upp till 12 dagar från det att konsumneten för första gången klickar på hemsidan till att de defakto genomföra köpet. Dessa dagar är viktiga dagar för marknadsförare att få kunskap om då konsumenten under dessa dagar jämnför produkter och letar erbjudanden, sager Kristoffer Klockare, Sverigechef Tradedoubler.
Att köpa spel online tar längst tid
Studien visar att svenska konsumenter tar upp till tre veckor (22 dagar) att köpa ett spel online. Konsumenten återkommer upp till 29 gånger och tittar på olika undersidor innan köpet genomförs. Detta kan jämföras med franska konsumenter som genomför köpen på halva tiden (11 dagar) och klickar hälften så många gånger (12 gånger) på olika undersidor innan köpet slutförs. Konsumenter i Storbritannien genomför köpen på 13 dagar och klickar endast tre gånger. I Tyskland genomförs köp av spel inom den kortaste tiden – två dagar. Trots detta besöker de hemsidans undersidor flera gånger än de brittiska konsumenterna (fyra gånger) innan köpet genomförs.
Prisjämförelser mycket viktig för den svenska konsumenten
Svenska konsumenter är tre gånger mer benägna att börja sin köpresa på en sida med prisjämförelser så som exempelvis Pricerunner, än tyska, brittiska eller franska konsumenter.
Helger bästa tiden för köp med läsplatta
Studien visar att köp online går ner med 11 procent under helgen. Köp under helgen görs i allt större utsträckning med mobiltelefoner och läsplattor. Hela femton procent av all försäljning som genomförs på en lördag i Europa sker via en mobiltelefon. Köp via läsplattor ökar markant på söndagar och i Sverige består andelen av köp via läsplattan på söndagar av 19,5 procent. Detta kan jämföras med europasnittet på 16,4 procent. I Tyskland består andelen av 20,6 procent, Frankrike 18,3 procent och i Storbrittannien 15.2 procent.
Analysverktyget User Journey är integrerad i Tradedoublers beslutstöd, ADAPT.