Så här mycket kostar det att vara världens mest använda sökmotor

Google strävar ständigt efter att vara den primära sökmotorn för människor, men för att marknadsföra sin sökmotor behöver de köpa in sig i andra tillverkares system. Kostnaden för detta har tredubblats de senaste fem åren, något som nu börjat oroa investerare i jättebolaget.
Nu snackar vi marknadsföringsbudget!
För att vara den förvalda sökmotorn på olika plattformar betalar Google varje år mångmiljardbelopp. Bara det senaste året uppgår kostnaden till 58 miljarder kronor menar nyhetsbolaget Bloomberg, en kostnad som tredubblats sedan 2012. Detta börjar nu oroa investerare som menar att marknadsföringskostnaderna snart överstiger värdet av att vara den förvalda sökmotorn.
Siffrorna är givetvis konfidentiella, men det är främst avgifterna till Apple och olika Android-tillverkare som ökat kraftigt den senaste tiden. Enligt analytiker kostar avtalet bara med Apple någonstans i storleksordningen 24-33 miljarder kronor, det vill säga omkring hälften av totalsumman. Investerarna är nu oroliga att dessa skenande utgifter ska skära in på Googles vinstmarginal, och i slutänden ge mindre pengar till investerarna.
Den intressanta är att ställa sig frågan vad som skulle hända om Google inte längre vill betala de pengarna. Google behöver visserligen trafiken, men även plattformarna tjänar på att ha en samarbetspartner som Google på sin sajt.
En annan fråga är vad som kommer hända när GDPR träder i kraft och det krävs mer kontroll och struktur på den data som hanteras. Det kan komma att öka kostnaderna ytterligare, för såväl Google som andra aktörer som är beroende av trafik från samarbetspartners.