Ett perfekt blogginlägg kan belönas med 230.000 USD, enligt D’Marie, som har en egen algoritm för att mäta effekten av en kampanj i sociala medier. Ändå hävdar företaget att marknadsföring via kändisbloggare ger 12 gånger bättre avkastning på pengarna än genomsnittet av digital marknadsföring.
Det har länge varit bekant att den som är känd från TV inte tjänar sina pengar i TV, utan genom reklam, som moderator eller möjligtvis filmskådespelare. Med sociala medier har ett nytt och ännu mer lönsamt fält öppnat sig, åtminstone för de allra mest kända, som Kendall Jenner och Taylor Swift.
För att lyckas bli en av de två procent av inflytelserika bloggare som kan ta betalt i kvarts-miljon-klassen för ett enda inlägg, räcker det inte med att vara superkänd och skriva bra. Ditt inlägg måste också synas i både Facebook, Instagram och Twitter, något som är långt ifrån självklart. Enligt New York-baserade D’Marie finns huvuddelen av de mest inflytelserika bloggarna bara på Instagram och ynka 14 procent har en riktig Facebook-sida.