Det här varumärket är störst i Kina

WPP och Kantar listar de största varumärkena i Kina.

Teknologiföretaget Tencent är störst i Kina för fjärde året i rad enligt WPP och Kantar Millward Brown som rankade de hundra största i landet.

Företagets varumärke värderas till 132,2 miljarder dollar, en ökning med 25% från förra året. Det näst största varumärke är Alibaba som värderas till 88,6 miljarder dollar.

Rankingen fastställdes genom att hämta data från Bloomberg och Kantar Worldpanel samt intervjuer från 400 000 kinesiska konsumenter sedan rankingen lanserades år 2011.

De 100 största varumärken har tillsammans under förra året vuxit i värde med 23%, från 557,1 miljarder dollar till 683,9 miljarder dollar.

Doreen Wang, Chef för BrandZ på Kantar Millward Brown berättar: ”Chinese brands are quickly learning how to raise their profile through impactful and memorable advertising. A combination of having the right media mix, message and memorable communication is a sure bet towards accelerating brand value growth”.

Nedan är en lista av de tio största varumärken i Kina med deras värde i amerikanska dollar:

  • Tencent – 132,2 miljarder – Teknologi
  • Alibaba – 88,6 miljarder – Handel
  • China Mobile – 49,2 miljarder -Telekom
  • ICBC – 37,2 miljarder – Bank
  • Baidu – 24,9 miljarder – Teknologi
  • Huawei – 24,1 miljarder – Teknologi
  • Moutai – 23,1 miljarder – Alkohol
  • Ping An – 22,3 miljarder – Försäkring
  • China Construction Bank – 20.1 miljarder – Bank
  • Agricultural Bank of China – 16,1 miljarder – Bank