utbildning.se har följt upp förra årets kartläggning och undersökt 161 svenska jobbannonser till kommunikatörs- och informatörsjobb. Denna kartläggning resulterar i en kompetenslista. Så nu vet du vad du ska skriva i din CV.
En examen med någon anknytning till medier eller kommunikation tillsammans med kunskaper i sociala medier och ett sinne för kreativt nyskapande toppar 2017 års granskning. Det är främst examen och kunskaper i sociala medier som verkar viktigast just nu. Båda kompetenserna dyker nämligen upp explicit som krav till över hälften av alla granskade kommunikatörstjänster.
Är du grafiskt lagd och känner dig trygg med att jobba i Photoshop, InDesign eller andra Adobe-program ökar din attraktivitet hos arbetsgivarna bastant! Är du mer av en skrivande själ, har erfarenhet av att arbeta i Episerver och är med detta också självgående? Då kan du känna dig som en vass kandidat inför nästa arbetsintervju!
Här är alla kompetenser och egenskaper som sökes 2017:
1. Examen | 57 % |
2. Erfarenhet av sociala medier | 55 % |
3. Kreativ | 35 % |
4. Driven | 30 % |
5. Utåtriktad | 29 % |
6. Social kompetens | 27 % |
6. Strukturerad | 27 % |
8. Initiativtagande | 26 % |
9. Flexibel | 25 % |
10. Analytisk | 24 % |
11. Självgående | 23 % |
12. Photoshop | 21 % |
12. God skribent | 21 % |
14. Lyhörd | 19 % |
15. InDesign | 18 % |
16. Intresserad | 17 % |
16. Projektledningserfarenhet | 17 % |
18. Adobe | 15 % |
19. Effektiv | 14 % |
20. Episerver | 13 % |