Det här måste du kunna om du ska få jobb som kommunikatör

utbildning.se har följt upp förra årets kartläggning och undersökt 161 svenska jobbannonser till kommunikatörs- och informatörsjobb. Denna kartläggning resulterar i en kompetenslista. Så nu vet du vad du ska skriva i din CV.
En examen med någon anknytning till medier eller kommunikation tillsammans med kunskaper i sociala medier och ett sinne för kreativt nyskapande toppar 2017 års granskning. Det är främst examen och kunskaper i sociala medier som verkar viktigast just nu. Båda kompetenserna dyker nämligen upp explicit som krav till över hälften av alla granskade kommunikatörstjänster.
Är du grafiskt lagd och känner dig trygg med att jobba i Photoshop, InDesign eller andra Adobe-program ökar din attraktivitet hos arbetsgivarna bastant! Är du mer av en skrivande själ, har erfarenhet av att arbeta i Episerver och är med detta också självgående? Då kan du känna dig som en vass kandidat inför nästa arbetsintervju!
Här är alla kompetenser och egenskaper som sökes 2017:

1. Examen 57 %
2. Erfarenhet av sociala medier 55 %
3. Kreativ 35 %
4. Driven 30 %
5. Utåtriktad 29 %
6. Social kompetens 27 %
6. Strukturerad 27 %
8. Initiativtagande 26 %
9. Flexibel 25 %
10. Analytisk 24 %
11. Självgående 23 %
12. Photoshop 21 %
12. God skribent 21 %
14. Lyhörd 19 %
15. InDesign 18 %
16. Intresserad 17 %
16. Projektledningserfarenhet 17 %
18. Adobe 15 %
19. Effektiv 14 %
20. Episerver 13 %