Det här händer när webbläsare börjar blockera tredjepartskakor

Flera mätsystem använder tredjepartskakor (cookies) för att hålla reda på när en besökare kommer till webbplatsen. Men vad händer om mätsystemet inte kan sätta en kaka? Det här är en kärnfråga när nu Safari sätter tonen på marknaden och börjar blockera mätkakorna.

Om mätsystemet inte kan sätta en cookie när en besökare anländer till en sajt via Safari så försöker de flesta sätta en fallback – ett unikt värde – som baseras på IP-nummer + användaragenten (Safari).

Läs också: Efter midnatt får du två besök med Google Analytics

Har 10 personer som använder samma ip-nummer och har samma setup med Safari så blir de identiska. Siffrorna blir alltså lägre än de ska vara, eller med andra ord underskattade. Eller om en grupp personer sitter på samma Wifi så blir de samma person.

Om du nu surfar in flera gånger per dag till en internettjänst som mäts av tredjepartskakor så blir du en ny besökare varje gång. Även om du t ex reser till och från jobbet och surfar med 4G så får du olika IP-nummer beroende på ressträcka etc. vilket innebär att du blir alltså fler personer än du ska vara.

Läs också: Det här gäller när du ska redovisa dina onlinesiffror

Har du dessutom en blockerare som Adblock så får du inte heller någon fallback eller cookie, du finns med andra ord inte med på något sätt i mätningen. Statistiken blir alltså återigen underskattad, eller överskattad beroende på vad det är för variabel du analyserar.

Hur mycket det här avviker vet man inte. Men med appar störs inte mätningen då varje app har en unik identitet inbyggd i själva appen.