utbildning.se har granskat drygt 400 platsannonser inom marknadsföring och PR. Resultatet är de hetaste kompetenserna som arbetsgivare söker just nu.
I år toppas listen av: driftighet, social kompetens och kunnighet i sociala medier.
Att kunskaper inom InDesign, Photoshop, sociala medier och sökmotoroptimering är hett eftertraktat förvånar kanske inte många i dagens digitala värld.
Kanske mer intressant är fokuset kring de organisatoriska kunskaperna, som att behöva vara resultatorienterad och strategisk, men samtidigt även analytisk i sitt upplägg.
Arbetsgivarna eftertraktar marknadsförare som utöver en digital kompetens även har förmågan att planera med god framförhållning, arbeta strategiskt och analysera utfallet av sitt arbete.
TOPPLISTAN
1. |
Driv |
56 % |
2. |
Utåtriktad |
45 % |
3. |
Sociala medier |
44 % |
4. |
Kreativ |
29 % |
5. |
Kommunikativ |
28 % |
6. |
Entusiastisk |
25 % |
6. |
Strukturerad |
25 % |
8. |
Akademisk Examen |
24 % |
9. |
Office-paketet |
20 % |
10. |
Adobe-paketet |
19 % |
11. |
Analytisk |
14,5 % |
12. |
Självständig |
14 % |
12. |
SEO |
14 % |
13. |
Engelska |
13,5 % |
15. |
Resultatorienterad |
13 % |
15. |
Lagspelare |
13 % |
17. |
Initiativtagande |
12,5 % |
18. |
Relationsskapande |
12 % |
18. |
Strategisk |
11,5 % |
20. |
Ansvarsfull |
10 % |