Det här behöver marknadsförare kunna för att vara heta på arbetsmarknaden

utbildning.se har granskat drygt 400 platsannonser inom marknadsföring och PR. Resultatet är de hetaste kompetenserna som arbetsgivare söker just nu.
I år toppas listen av: driftighet, social kompetens och kunnighet i sociala medier.
Att kunskaper inom InDesign, Photoshop, sociala medier och sökmotoroptimering är hett eftertraktat förvånar kanske inte många i dagens digitala värld.
Kanske mer intressant är fokuset kring de organisatoriska kunskaperna, som att behöva vara resultatorienterad och strategisk, men samtidigt även analytisk i sitt upplägg.
Arbetsgivarna eftertraktar marknadsförare som utöver en digital kompetens även har förmågan att planera med god framförhållning, arbeta strategiskt och analysera utfallet av sitt arbete.

TOPPLISTAN

1. Driv 56 %
2. Utåtriktad 45 %
3. Sociala medier 44 %
4. Kreativ 29 %
5. Kommunikativ 28 %
6. Entusiastisk 25 %
6. Strukturerad 25 %
8. Akademisk Examen 24 %
9. Office-paketet 20 %
10. Adobe-paketet 19 %
11. Analytisk 14,5 %
12. Självständig 14 %
12. SEO 14 %
13. Engelska 13,5 %
15. Resultatorienterad 13 %
15. Lagspelare 13 %
17. Initiativtagande 12,5 %
18. Relationsskapande 12 %
18. Strategisk 11,5 %
20. Ansvarsfull 10 %