Svenskar tycker att leveranstid är minst viktigt vid köp online. Däremot är föga förvånande priset viktigast under Black Friday.
Studien genomfördes den 1- 4 november 2019 och har tagits fram av YouGov på beställning av Trustpilot.
Yngre svenskar förväntar sig snabbare leveranser, i åldersgruppen 18-29 år är det 5 procent som rankar leveranstid högt. I ålderskategorierna 30 till 60+ ligger samma siffra på 1-3 procent.
Pris är viktigast för svenska konsumenter
Pris toppar listan, nästan 4 av 10 eller 39 procent uppger att pris är viktigast. Att handlaren kan erbjuda garanti på produkten ligger tvåa (19 %), tätt följt av produktutbud (13 %) och 1 av 10 tycker online omdöme är viktigast (10 %).
Viktigast för svenskar vid onlineshopping:
- Pris (39 %)
- Företaget erbjuder produktgaranti (19 %)
- Produktutbud (13 %)
- Online-omdöme (10 %)
- Förtroendemärkning på sajt (6 %)
- Leveranstid (3 %)
Fler yngre läser kundomdömen online
Yngre är mer benägna att läsa kundomdömen innan de köper en produkt eller tjänst online. Hela 7 av 10 eller 70 procent i åldersgruppen 18-29 år läser alltid eller ofta kundomdömen innan de genomför ett köp. Bland äldre är det dock inte lika vanligt, i åldersgruppen 60+ är det endast 9 procent som alltid tar hjälp av kundomdömen inför ett köpbeslut.
Om YouGov-studien
Studien innehåller svar från totalt 7 161 deltagare från Sverige, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike och Italien.