Google släppte nyligen sin rapport ”It’s Lit – A guide to what teens think is cool”, men flera undrar om denna undersökning verkligen går att lita på. Google och alla deras produkter är i alla fall väldigt coola enligt de unga i studien.
Med 1100 deltagare i åldrarna 13-17 år har Google tagit fram en rapport där det grafiska uttrycket får mig att tänka skivomslag från 80-tals bandet Culture Club. Innehållet känns ganska kitschigt men vissa guldkorn finns det ändå, bland annat definieras ordet ”cool” som något ”unique, impressive, interesting, amazing or awesome”.
Utifrån denna definition anses dataspel, teknik och sport vara coolt bland pojkar, medan musik och mode toppar coolhetslistan för tjejer. Mobiltelefoner, VR och AR är också med på listan men striden mellan Android och iOS är inte avgjord, Android används av 41,3% an de unga, medan iOS ligger på 42,3%.
De sociala nätverk där du hittar unga idag är föga förvånande Snapchat och Instagram. Men hela 52,8% av Generation Z har även ett Facebookkonto, som visserligen används mest för att hålla koll på varandra snarare än att publicera något. Studien menar dessutom häpnadsväckande nog att över 40% av tonåringar idag använder Google+, något som känns högst tvivelaktigt.
De unga fick även rangordna 122 varumärken på en coolhetsskala där YouTube, Google och Chrome placerar sig bland topp tio, något som fått experter över hela världen att ifrågasätta hur oberoende studien egentligen är. Att Chrome skulle anses vara coolt för att det ”är snabbt, pålitligt och enkelt att använda” känns som reklamsnack och studien har kallats ”a great piece of native advertising for google services”. Men rapporten slår även fast att dagens unga är den “mest informerade, utvecklade och empatiska generationen i sitt slag”. Så alla som är äldre än 18 har helt enkelt inte fattat vad som är Lit.
För många marknadsförare kan den här studien visserligen ge några enklare insikter som att unga tycker om pizza, chips och glass, samt att det är viktigt med coola skor. Men att låta den här rapporten vara vägledande för vilka marknadsföringsåtgärder du bör genomföra de närmaste 6-12 månaderna är sannolikt ett riskfyllt drag. Du får så klart bilda dig en egen uppfattning kring rapporten och hur du bäst kan dra nytta av dessa insikter. Du hittar hela rapporten här.