“Det handlar om att nå rätt målgrupp med rätt budskap”

Dagensanalys.se har intervjuat Julia Wrede som jobbar med sociala medier på företaget Gravel. Här kan du läsa om hennes arbete med att nå ut med budskap till målgrupper och skapa mätbara effekter.

Varför började du jobba med sociala medier, och inte något annat? 

Jag studerade journalistik och kommunikation på gymnasiet, så jag visste redan tidigt att jag ville jobba med just detta i kombination med sälj. Tidigt i min yrkesmässiga karriär fick jag en förfrågan om att jobba med sociala medier på en byrå. Jag tyckte detta var väldigt intressant i och med att marknaden höll på att förändras, från print till digitalt. Jag insåg att jag ville vara med på resan och förändra hur konsumentföretag marknadsför sig och driver sin försäljning. När det kom till kritan var jag väldigt duktig på det också.

Att starta eget är ett ganska läskigt steg att ta – hur kom det sig att du vågade?

Jag är uppväxt med entreprenörskap i familjen och har alltid velat driva något eget. För mig är det viktigt att kunna påverka, driva och förändra. Jag är väldigt tacksam som fått möjligheten att göra detta för första gången tillsammans med andra entreprenörer i styrelsen som redan tagit samma kliv. De vet hur man bygger bolag och jag kan branschen, vilket känns tryggt.

Vad gör du om dagarna på jobbet?

Just nu handlar det mycket om att kickstarta bolaget på bästa sätt. Jag träffar potentiella samarbetspartners, driver rekrytering, affärsutveckling och kvalitetssäkrar leverans. Kvalitén är oerhört viktigt i allt vi gör. I och med att vi växer så delegerar jag mer och mer, men just nu är vi ett startup och det gäller att ta i där det behövs.

Hur driver man egentligen engagemang på sociala medier?

Förut handlade marknadsföring om räckvidd och att nå ut till så många personer som möjligt. Nu handlar det om att nå rätt målgrupp med rätt budskap. Är innehållet relevant för målgruppen kommer användare att integrera med ditt varumärke, vilket ställer krav både på materialet men också på att samla data om din målgrupp. För att göra det mätbart behöver engagemang knytas ihop med riktiga affärsmål.

Har du något case du kan dela med dig av som ni jobbat/jobbar med?

Vi jobbar redan med starka varumärken som inkClub, Animail och Acadermia. Under vår första månad har vi utvecklat ett spel som går ut på att nå de som är intresserade av varumärket Pon och Caterpillar. De har tidigare jobbat mycket med traditionella medier men satsar nu mer både på digitalt och sociala medier. Vi ville skapa något roligt och ge ett mervärde för PonCats kunder, samtidigt som vi vill lyfta in olika teknologiska fördelar som finns i deras maskiner. Vi går live med spelet i november, så håll utkik!

Tror du att Facebook är för evigt eller kommer vi att lämna den tjänsten för någon annan? Vad skulle det vara då för typ av tjänst?

Väldigt intressant fråga. Det finns ju ingen statistik hittills som visar på att Facebook håller på att stagnera, snarare tvärtom. Antalet användare fortsätter att växa och det spenderas allt mer tid på kanalen. Såhär stora medier försvinner dessutom sällan utan de får snarare andra användningsområden. Därför kommer vi fortsatt ha störst fokus på Facebook men såklart vara lyhörda för vad som sker på marknaden.