Enligt IABs (Interactive Advertising Bureau) AdEx Benchmark studie går det riktigt bra för annonsmarknaden i Europa. Vi snackar tvåsiffrig tillväxt för en majoritet av länderna och banner-annonsering leder ligan.
Annonsmarknaden i Europa har ökat med 11, 6 procent och omsätter idag 30,7 miljarder Euro, enligt en ny studie genomförd av IAB. Detta är femte året i rad som annonsmarknaden växer tvåsiffrigt.
Samtliga 27 länder som deltog i studien visade en högre omsättning. De länder som ökade mest var Slovenien (43,1%), Irland (33,3%) och Vitryssland (32,8%).
Studien delade upp marknaden i tre segment: Display (banners), Sök och köp-och-sälj-annonser. Display växte med hela 15,2 procent, sök med 10,8 procent och köp-och-sälj-annonser med 5,8 procent. Fantastiska siffror för Display som fått sig flera smällar med bland annat reklamblockerare senaste tiden.
“Our study shows that even the most mature online advertising markets in Europe sustain double digit growth, clearly indicating the economic vibrancy of the sector. This growth is primarily enabled by the proliferation of intelligent data infrastructures. Data is the growth engine behind advertising that serves as a connective tissue between consumers, media and brands.” sa Daniel Knapp från IHS Technology som genomfört studien på uppdrag av IAB.
> Du kan ladda hem rapporten här