Det är främst kvinnor som är använder mobiltelefonen för att komma åt internet, och inte män – tiden då internet drevs av män är klart förbi.
Så verkar det i alla fall vara i Storbritannien, enligt en ny rapport från undersökningföretaget UKOM, som använt sig av data från comScore.
Det visar sig att 49 procent av de brittiska kvinnornas tid på internet spenderas på mobiltelefonen, mot 39 procent för männen. Siffran var ännu högre för kvinnor mellan 18 till 24 år (59 procent).
Bland männen så var det stationära och bärbara datorer som gäller, enligt rapporten – 48 procent av internetsurfandet gjordes via dessa plattformar, mot 39 procent för kvinnorna.
Den insamlade datan visar också att de kvinnor som surfade via smartphones spenderade också mer tid på sociala medier, shoppade mer och spelade mer spel än männen.
Studien baserades på data från 75 000 användare och över hälften av Storbrittaniens 250 populäraste sidor och ett urval av de mest använda apparna.
Utan att ha några säkra siffror på läget i Norden så kan man säkert ändå göra antagandet att liknade saker gäller även här.
Kvinnorna leder alltså den mobila utvecklingen – en viktig lärdom för de marknadsförare som vill ha koll på sin publik och konsumentbeteende.
Läs mer: Infograf – så föredrar unga kvinnor ur Generation Z att handla och umgås online