Att skapa bra innehåll räcker inte längre enligt content marketing-experten Pontus Staunstrup. Han gästar podcasten Digital Marknadsföring med Tony Hammarlund och pratar om vikten av att arbeta med innehållsdistribution och content repurposing.
När content marketing började bli stort för 10-15 år i USA. Då var det nästan tillräckligt att man hade innehållet. Men idag gör alla det och det är inte längre en konkurrensfördel att vara innehållsproducent. Då blir spridning ännu viktigare, det är där man verkligen kan göra skillnad, säger Pontus Staunstrup.
Dubbelt så mycket tid på distribution
För att få tillbaka resultat från tiden som läggs på innehållsproduktion så gäller det att man också lägger mycket tid på distribution. Pontus Staunstrup går till och med så långt som att rekommendera att man bör lägga dubbelt så mycket tid på distribution.
Han lyfter också hur viktigt det är att ta med distribution tidigt i innehållsplaneringen. Då kan man tidigt planera för vad som krävs för att innehållet ska kunna spridas i såväl egna som förtjänade och köpta kanaler.
Återanvänd och anpassa innehåll
Pontus beskriver också hur viktigt det har blivit att idag arbeta med content repurposing där man återanvänder och anpassar innehåll. Genom att tänka i olika dimensioner kan man skapa mer innehåll tack vare återanvändning och anpassa.
Han berättar även om Kalkonmetoden som är en smart modell för att strukturerat generera mer kvalitativt innehåll från varje tema, budskap och innehållsenhet. I avsnittet tas även upp synergin som finns mellan distribution och content repurposing.
Lyssna på avsnittet för att höra mer om distribution och content repurposing. På tonyhammarlund.io finns avsnittet med tidsstämplar, länkar samt en bonusresurs.
Avsnittet finns ute på alla poddplattformar och du hittar länkar här nedan:
Fotograf: Fredrik Stål
Skrivbyrån Karlssons Textbyrå. Allt från pressmeddelanden till blogginlägg.