Det är dags att detonera en Mind Bomb!

Förutom att begreppet “Mind Bomb” är ett album av gruppen “The The” fick jag höra det i en dokumentär om GreenPeace. Hippies:arna hade rätt när de svävandes på LSD fann att den enda vägen till radikal förändring är att mind bomba skiten ur varandra.

Sociala mediepersonligheter köper likes på Facebook för att ge sken av att vara populära och duktiga, istället för att spendera pengarna på medmänniskor som svälter i världen. 

Till vårt förfogande har vi idag mega-super-stora kommunikationsnätverk som Facebook, Youtube, Twitter, Snapchat samt en och annan rysk eller kinesisk variant av samma sak. Vi använder den här enorma möjligheten till att sprida information i text, bild och video om …. kattungar, löprundor, födelsedagar och nyinköpta eltandborstar. Vi har idag en mega-giga-tera-chans att skapa radikala förändringar i våra samhällen både vad det gäller värderingar, moral och handling. Varför orkar vi inte ta klivet ut i det okända?

Nästa gång du besöker ICA – räkna efter hur många produkter med socker du lägger upp på bandet och hur mycket plast du bär med dig hem. 

Det är ju så mycket lättare att sträcka sig efter fjärrkontrollen och plöja igenom ännu en serie på Netflix samtidigt som man uppdaterar statusen med “Pinnglass och andra säsongen av Suits :)”.

Vi lajkar startups som tjänar miljarder på att skapa digitala skjutspel och swajpar raskt förbi när vi ser ett plastberg flyta förbi. Vem tar första steget? Vem skapar plattformen för radikal förändring? Vem detonerar årets första Mind Bomb?

Sökningar efter “world issues that need to be solved” ger 60.900.000 resultat. Sökningar efter “Kim Kardashian” ger 98.700.000.

Give it to me! Mind bomba skiten ur mig – du har helgen på dig.

https://youtu.be/-32AAp418V4