Dentsu Aegis köper dataanalysföretag Outfox

Outfox kommer med sin expertis att integreras med iProspect vilket ska göra Dentsu Aegis Network till ledande på den svenska marknaden inom digital analys och konverteringsoptimering.
Dentsu Aegis fortsätter att stärka sitt dataerbjudande genom förvärvet av Outfox, certifierad partner till Google och Optimizely och en av de största återförsäljarna i världen av Google Analytics 360. Outfox kompletterar iProspects och Dentsu Aegis expertis inom datadriven marknadsföring med digital analys och konverteringsoptimering. Det innebär även att det inom koncernen kommer att finnas kompetenser inom DoubleClick och förstärkta kompetenser inom Google Analytics.
– I Sverige, och även i Norden, är Outfox marknadsledande och thought leader inom sitt område. Vi är mycket stolta och glada över att Outfox blir en del av vårt nätverk och att vi mot våra kunder nu kan ge möjlighet till större kännedom om deras kunders beteende samt bidra till ännu större avkastning på deras digitala investeringar. Nu stärker och breddar vi dataerbjudandet med en nischad expertis i världsklass, säger Mattias Behrer, VD och koncernchef på Dentsu Aegis Network i Sverige.
Outfox grundades år 2010 och ägs av Lars Johansson och Christoffer Luthman, som båda utgör ledningsgruppen. Företaget, ”Outfox – linked by iProspect”, har sin bas i Stockholm med 14 anställda och kommer i och med förväret att ha representation i koncernledningen för Dentsu Aegis Sverige.
– Att integreras med iProspect och Dentsu Aegis innebär att vi, utöver vårt nuvarande erbjudande, på ett naturligt sätt kan erbjuda våra kunder fler tjänster och kompetenser inom datadriven marknadsföring. Det innebär också att vi får möjlighet att aktivera den data om kundbeteenden som vi samlar in, i flera olika kanaler som till exempel SEM, SEO, display och programmatiska köp, säger Lars Johansson på Outfox.
– Vårt gemensamma erbjudande och kombinerade expertis gör oss otroligt starka på en marknad som är i ständig rörelse. För våra kunder innebär det breddad och samlad digital kompetens, säger Henrik Lidroth, VD på iProspect Sverige.
Förvärvet av Outfox går i linje med andra förvärv inom Dentsu Aegis Network; däribland den danska digitalbyrån Magnetix i juni i fjol, men även det nyligen lanserade affärsområdet inom Amnet som fokuserar på data och teknisk infrastruktur.
På bildLars Johansson (grundare Outfox), Mattias Behrer (VD Dentsu Aegis Network i Sverige), Christoffer Luthman (grundare Outfox)