Denna svarta plastbit ska hjälpa oss att bli av med mobilberoendet

“Våra föräldrar är väldigt stolta och förvirrade”, säger skaparna till The NoPhone som är.. tja, inte en mobil, fast den ser ut som det. De utvecklade den för att få ner mobilberoendet, och den 80 kronor dyra plastbiten säljer som smör.

Det är copywritern Chris Sheldon och art directorn Van Gould från agenturen Barton F. Graf som skapa NoPhone tillsammans med Ingmar Larsen och Ben Langeveld från Amsterdambaserade företaget TBWANeboko efter en insiktsfull kväll på krogen.

Läs mer: Mobilen spås stå för 75 procent av all internettrafik i världen

“Alla i baren höll i en mobil, även vi”, säger Goud. “Vi insåg att mobilberoendet är överallt” tillägger han i en intervju med AdWeek. Så det skapade “en verklig lösning” på beroendet. En plastbit som ser ut som en mobil, men inte har några som helst egenskaper annat än att tillfredsställa det ständiga behovet av att klicka på en skärm.

Och det säljer. 12 000 “enheter” har redan sålts världen över, efter en lyckad kickstarterkampanj (men trots att man misslyckats i USAs variant av TV-programmet “Draknästet”). Man har tillochmed sidoprodukter, som NoPhone Air (det är luft) och NoPhone Selfe, som är en spegel.

Förutom att vara en genial idé i dagens mobilberoende värld, så är det också ett exempel på vad kreativ marknadsföring kan göra. NoPhone är en serie produkter som dels är ett skämt med en samtida kultur, samtidigt som man inte presenterar några som helst egenskaper att skryta med i en reklam.

Men de lyckades ändå. Och nu väntar de på att Google ska köpa upp deras företag. När som helst nu.