Den virtuella världen är framtiden för sociala medier

Vi på Dagensanalys.se älskar att sia om framtiden och speciellt när något så stort som Oculus Rift finns bakom nästa hörn. Häng med och var först med att förstå framtiden!

Virtual Reality (VR) är en datorgenererad skenvärld i vilken användaren upplever sig vara och agera. Det finns flera tillämpningsområden för VR-tekniken som exempelvis utbildning, träning, sjukvård, design, konstruktion, forskning och spel. En stor möjlighet för virtuella världar är inom sociala medier. Det var därför Facebook öppnade sin stora plånbok och betalade hela 14 miljarder kronor för företaget Oculus Rift. Det officiella budskapet är att Oculus Rift ska fokusera på spel och revolutionera det, men den största potentialen är när vi alla kliver in i en virtuell social värld och interagerar med varandra. Världen kommer att konstrueras och administreras av Facebook.  Det här kan låta osannolikt men läs här att virtuella världar kommer snart att revolutionera alla våra liv.

facebook_oculus_rift

Så här sa Mark Zuckerberg, grundaren av Facebook, efter köpet “Oculus has the chance to create the most social platform ever, and change the way we work, play and communicate.  Immersive gaming will be the first, and Oculus already has big plans here that won’t be changing and we hope to accelerate.”

Relaterat: Upplev Facebook med Oculus Rift

Tidigare har företag som Second Life försökt att skapa virtuella världar men de har alltid saknat en viktig ingrediens nämligen den sanna virtuella känslan genom våra sinnen –  syn och ljud. Med Oculus Rift trär du in dina sinnen i plastkåpan och får en total upplevelse.

Plastkåpan du trär över huvudet ser ut som en framtidshjälm som innehåller skärmar och sensorer. Vart du än tittar möts du av en virtuell värld.

Oculus Rift grundades av 15-åriga Palmer Luckey som utvecklade sin första prototyp i hans föräldrars garage. Prototypen blev så pass bra att flera gurus inom spelbranschen fick upp ögonen för grabben. Sex år senare köper Facebook företaget för miljarder.

Nedan video berättar om grundaren, företaget och möjligheterna.

Visst kan framtiden vara läskig men jag ser fram emot att få kliva in i den virtuella världen. Det ska bli läskigt spännande.

Om du vill veta mer om Oculus Rift och Virtual Reality så är det bara att skicka e-post till oss.