Den största andelen av delat innehåll är spårlöst borta

Över 70 procent av allt innehåll från publicister och annonsörer delas mellan användarna i ett utrymme som kallas “dark social”. Där använder de flesta mobilen som enhet för att sprida innehåll via SMS, e-post och IM.

När du sedan ska härleda var ditt klick kommer ifrån är källan spårlöst försvunnen och du förlorar både kontroll och intäkter. Källan har fastnat i “dark social” där internetanvändarna tar länkar, bilder, videoklipp och delar dem med SMS, e-post eller direktmeddelanden (IM) som Messenger.

Enligt en ny studie från företaget RadiumOne delas 84 procent av innehållet i “dark social” och ändå investerar vi 90 procent av marknadsföringen i sociala nätverk, enligt eMarketer.

“One of the reasons for this investment disconnect is that until recently, marketers haven’t known how to harness dark social sharing behaviour. The many channels and platforms consumers use to share the things that matter to them, and the behaviour around this, is evolving by the day. It’s becoming increasingly complex and harder for brands to keep up with the fast pace of consumers. However, brands can harness sharing technology to allow them to take a channel and platform agnostic approach to keeping up with consumers.” förklarar företaget RadiumOne som självklart vill sälja sin lösning för att hantera problemet.

Här är ett företag som analyserade hur mycket trafik de hade från “dark social”:

“In analyzing traffic to a web an analytics firm dug into traffic that came without a referrer and split into two types: Those who came to the homepage or a topics page and those who landed on a specific article page. Then, they made the assumption that the latter must come from some sort of referral, because it’s unlikely that readers were typing long, complicated URLs into their browser bars. Based on this assumption, they discovered that more than half of social traffic came from untrackable sources, or dark social.”

Läs den här studien med en nypa salt, men som tankeställare är den mycket intressant.