Den programmatiska handeln ökade med 100 procent under kvartalet

Idag släppte Ooyala sitt videoindex för tredje kvartalet och rapporten visar tydligt att den programmatiska handeln ökar.

Stockholm 14 december, 2015 – 53 procent av all videokonsumtion online i Europa sker genom mobiltelefonen. Detta kan jämföras med den globalt siffran på 45 procent. Tittar vi på de Europeiska länderna individuellt så är andelen videovisningar som sker genom mobiltelefonen i Storbritannien 56 procent, Frankrike 26 procent och Tyskland 41 procent. Det visar Ooyalas videoindex för tredje kvartalet 2015.

Ökat intresse för programmatisk handel av video
Antalet programmatiska videoköp ökade med 100 procent under tredje kvartalet 2015 och är nu standard bland TV-bolag och medieföretag i Europa.

Rapporten visar att antalet Deal ID-transaktioner eller programmatiska köp till fasta transaktionspriser ökade med 150 procent från kvartal till kvartal medan den totala siffran för programmatiska köp på privata börser mer än fördubblades (ökade med 103 procent) under samma period.

Samtidigt har den totala budgivningen i realtid oavsett marknadsplats ökat med 235 procent sedan andra kvartalet 2015. Dessa siffror visar att programmatiska köp inom videoannonsering har blivit standard.

– Vi kommer under 2016 att se en kraftig ökning av både videostreaming och videoannonsering på alla typer av enheter. Utmaningen för medieföretag med premiuminnehåll blir att utveckla en smart strategi som drar nytta av tittarnas intresse kring exempelvis sportevenemang och bli bättre på att förstå hur målgruppen reagerar på innehållet. Det kommer även att bli viktigt att kunna ta till sig ny teknik. Endast genom att optimera verksamheten i enlighet med detta kan de maximera affären, säger Johan Jonathan Wilner, produkt- och strategichef Ooyala.

Sportevenemang engagerar
Ooyalas analys tittade även på supporterinteraktionen för en stor europeisk idrottsklubb under en 45-dagarsperiod och jämförde videokonsumtionen kring matchdagar och icke-matchdagar.

Resultaten visar att supportrar i genomsnitt tittar på 75 procent fler videoklipp dagen före en viss match och mer än 100 procent fler dagen efter en match. Tittarna söker då höjdpunkter, matchsammandrag och repriser. Dessa två trender sammantaget pekar på ett tredagars fönster där annonsörer kan maximera engagemanget bland supportrarna och därigenom maximera annonsintäkterna runt matchdagen samt öka tittandet på alla enheter, i synnerhet de mobila.

Ytterligare slutsatser:

  • Under tredje kvartalet ökade antalet videodelningar globalt med 50 procent jämfört med föregående år.
  • 39 procent av sporttittandet sker via mobila enheter i Europa.
  • Trots den mobila tillväxten föredrar konsumenter fortfarande större skärmar när det gäller längre innehåll.
  • Under de senaste nio månaderna har, när det gäller video längre än tio minuter, tittandet via tv ökat från 43 till 71 procent.
  • För medieföretag har annonsvisningar via läsplattor (32 procent) och mobiltelefoner (24 procent) ökat på bekostnad av datorer. Medieföretagens annonsvisningar på datorer har minskat med 22 procent sedan första kvartalet.
  • Surfplattor stod för den näst största andelen någonsin, med en total tittarandel på 35 procent.

Rapporten i sin helhet finns att ladda ner här.