Konsumenternas köpbeteenden ändras konstant och med mobilen i fickan är de alltid redo att köpa nya produkter eller tjänster.
Digital marknadsföring är numera basen för att nå konsumenterna och det finns en rad digitala kanaler och möjligheter. En annonsprodukt som dykt upp heter Schibsted CouponAD, med vilken annonsörer kan öka engagemanget och varumärkeskännedom för sina produkter/tjänster. För vem vill inte ha bra deals i fickan?
Schibsted Coupon Ad bygger på en plattform från svenska företaget Adoveo vars expertis är att skapa engagemang hos konsumenterna så att de interagerar med annonser och då ökar konverteringen. Adoveo jobbar idag med flera annonsörer, företag och organisationer.
Hur fungerar det?
Annonsörerna skapar ett tillfälligt erbjudande som konsumenten kan få direkt till mobilen. Eftersom vi alla bär omkring på våra mobiler är tanken att erbjudandet alltid finns nära till hands när det ska användas.
Resultatet är en avsevärt bättre kostnadseffektivitet på annonseringen visar olika case. Det som händer är att observationsvärdet och Click Through Rate (CTR) ökar i relation till hur bra rabatten är. Konsumenten interagerar på ett positivt sätt med varumärket vilket avsevärt förbättrar varumärkeskänslan.
Några varumärken som redan gjort detta med goda resultat är Coca-Cola, Texas Longhorn, Wasabröd, Arla, Kronfågel, Sibylla och Orkla.
Här är ett case som Schibsted delat med sig av för Wasa Sandwich:
Kampanjen gick under 2 veckor med hjälp av Schibsted CouponAD Premium. Upplägget var att du kan köpa 2 Wasa Sandwich men betala för 1.
Kampanjen fick 3% total CTR – från mobilannons. Varav 15% viral spridning. Resultatet blev 15 gånger högre CTR än snittannonsen.
Om du vill lära dig mer om hur andra jobbar med denna typ av annonsprodukt ska du klicka här för att läsa fler case.