Deloitte köper Acne

Nu står det klart att redovisnings- och konsultbolaget Deloitte köper upp byrån Acne. Målet är att stärka företagets utbud av kreativa och digitala tjänster. I samband med köpet meddelar Deloitte även att de kommer dubbla antalet anställda i Västeuropa för att stärka sin marknadsposition i regionen.
Acne har på senaste tiden blivit mest känd för sitt arbete med IKEA och framför allt reklamen kring IKEAs blå påse. Påsen FRAKTA stod som inspiration när modehuset Balenciaga lanserade en ny väska som var skrämmande lik IKEA-kassen, men till ett betydligt mer skrämmande pris (2.145 dollar jämfört med IKEAs 0.99 dollar).
Paul Thompson, chef för Deloitte digital i Europa, Mellanöstern och Afrika, kommenterar köpet i ett pressmeddelande: ”Förvärvet av Acne är ett viktigt steg mot att Deloitte digital kan erbjuda ett komplett utbud av digitala och kreativa tjänster, då kunder i allt större utsträckning letar efter en partner med multikompetens”.
Deloitte meddelar samtidigt att de kommer att satsa mer på Västeuropa, och anställa 80 nya medarbetare till år 2020. Det kommer att dubbla antalet personer som Deloitte digital har i regionen, och gör att företaget kommer kunna konkurrera hårdare om uppdrag kretsande kring dataanalys och kreativitet, något som allt fler klienter efterfrågar.
Både Acnes VD David Olsson och ordföranden Victor Press kommer att sitta kvar på sina poster. Victor Press menar att uppköpet passar dem väldigt bra, eftersom Deloittes expertis kring digitala lösningar på ett bra sätt kompletterar Acnes förmåga att skapa berättelser och jobba med varumärken. I en digital värld blir kombinationen av kreativitet och digital kompetens kritisk för att nå framgång.