Debatt om undersökningsbranschens framtid

Igår bjöd SMIF in till den första paneldebatten i sin serie ”Framtidens Research”. I panelen satt representanter från Google, Ipsos och Nielsen och frågorna rörde bland annat vilka utmaningar som ligger framför branschen, hur företag ska kunna hantera stora datamängder och göra dem begripliga, samt vilken position kvalitativa undersökningar får i en datadriven värld.

Det var tre tunga namn inom den svenska researchbranschen som igår samlades för att diskutera trender inom research. Lena Gilchrist, vd på Ipsos, Åsa-Britt Hermansson, vd på Nielsen och Fabian Wrede, från Googles Market Research team. Debatten tog fart redan från start när koncept som ”Total Understanding” mötte frågor om hur man hittar den optimala kombinationen av datakällor för att skapa förståelse och hur man hittar det som är relevant när man drunknar i data.

Samtalet rörde sig sedan över viktiga och svåra frågor såsom GDPR, hur respondenter ställer sig till passiv datainsamling och hur undersökningsföretag behöver plocka in fler data scientists för att kunna hänga med i utvecklingen. Under en knapp timmes debatt hanns med andra ord flera olika ämnen beröras, och flera av dessa kommer återkomma i SMIFs kommande paneldebatter. Nästa tillfälle är den 7:e mars då Martin Hehrne från Facebook, Andreas Nergård från Odyssey och Oscar Danielsson från YouGov kommer att prata om Framtidens Researcher. Läs mer om det och kommande tillfällen här.

Missade du paneldebatten kan du se hela nedan:
(slå på ljudet genom att klicka på högtalarikonen längst ner till höger i klippet)