Dagens Media rapporterar att Facebook kommer att lansera Instant Articles i Sverige mycket snart och att Expressen och Aftonbladet kommer att haka på redan från början. Däremot avvaktar SVT.
Facebook producerar inget eget innehåll, men har 1, 5 miljarder använder. Mediahusen producerar fortfarande massor av innehåll, men kan inte längre betrakta läsarna som sina egna. Instant Articles innebär att mediahusen lägger sitt innehåll – hela artiklar och inte bara länkar – där läsarna finns: hos Facebook. Det kunde tyckas som en perfekt lösning, eller?
Sanningen är nog den att medierna inte känner att de har något val. De minns antagligen med förskräckelse hur de sånär missade internet-tåget för något decennium sedan och vill till varje pris undvika en liknande senfärdighet. När storspelare som BBC och Wasington Post redan nu satsar på Instans Articles, vore det riskabelt att betrakta det som en fluga.
Vad vi bevittnar är förmodligen ännu ett paradigmskifte i konsumtionen av nyheter. Knäckfrågan kommer att bli på vilket sätt och i vilken utsträckning Facebook delar med sig av annonsintäkterna som de får möjlighet att dra in när de har riktiga, hela nyheter i sitt flöde. För att seriös journalistik ska överleva på sikt, när mediahusens egna plattformar tappar besök för att läsarna inte måste gå dit, behöver Facebook dela med sig en tillräckligt stor del av annonskakan. Samtidigt är ju deras högsta intresse att själva tjäna pengar, om nu någon trodde något annat. Att låta nyhetsleverantörer publicera direkt på Facebook via Instant Articles, är mer än en kul grej och smart lösning.