Mediajätten Time Warner (HBO, New Line Cinema och Cartoon Network för att nämna några av dotterbolagen) och analysjätten Nielsen har slagit sina påsar ihop. De ska undersöka hur programmatiskt och annonsrelaterat videoinnehåll påverkar vårt undermedvetna – och vilka möjligheter den nya VR-tekniken kan ge reklamen.
De två superföretagen ska samarbeta under kommande tre år, skriver AdWeek, och de hoppas bättre förstå vad som faktiskt påverkar konsumenten på en djupare nivå i den Virtuella Verkligheten.
Läs mer: Snart kan man använda VR-tekniken för att bota fobier
Några av de metoder som man tänker använda är rätt avancerade, och inbegriper ögonspårningsteknik, ansiktsrörelser, hjärtrytm och hjärnaktivitet. EKG ska mäta hjärnans processer, och ögonspårnigstillägg i VR-tekniken ska hålla koll på vart vi tittar.
Fokus ligger på tre typer av mätbara hjärnprocesser:
- uppmärksamhet (och dess motsats)
- minnesaktivering
- känsloaktivering
Är vissa röster mer attraktiva än andra? Vad tittar vi helst på? Det uttalade syftet med studierna är att på allvar se vad VR-tekniken kan tillföra marknadsföringsbranschen. Hur kommer en tredimensionell, virtuell verklighet ända vårt videotittande och vilka budskap som faktiskt sjunker in?
Detta kan ses som ett av de första riktigt seriösa försöken att kombinera biometrisk forskning med neurovetenskap för att “förstå hur konsumenter egentligen använder sig av VR-tekniken”, säger Kristen O’Hara, Time Warner’s chef ör globala medier till AdWeek.
Det kan vara värt att hålla ett öga öppet på vad dessa studier kommer visa för resultat. Spana in hela artikeln här.