Nu dyker byråer upp som jobbar med affärsutveckling inom programmatisk handel. DIMENSION 46 är en av dessa, och tjänsten de tagit fram har precis lanserats. Vi fick en pratstund med teamet Tobias Eidem och Anders Jonell.
De senaste åren har det pratats mer och mer om datadriven marknadsföring och programmatiska köp av annonser. Men fortfarande är det många företag som behöver lära sig mer om och förstå potentialen i dessa nya möjligheter och hur de skulle kunna tjäna pengar på den nya teknik som finns att tillgå.
Ett bolag som specialiserat sig på affärsutveckling inom programmatisk handel och datadriven marknadsföring är företaget DIMENSION 46.
För några dagar sedan avslutades den stora internationella iGaming-mässan ICE i London. En av årets stora lanseringar är NETENTs och VE GLOBALs gemensamma programmatiska erbjudande. I grunden är erbjudandet en ”mash” mellan NETENTs data och VEs programmatiska plattform.
Erbjudandet kommer att finnas tillgängligt för alla NETENTs kunder och redan vid lanseringen är Mr Green, Gaming Innovation Group och ett antal andra iGaming-aktörer med.
Bakom erbjudandet ligger inte bara långa förberedelser, utan en viktig roll har även spelats av just den programmatiska byrån DIMENSION 46 som initierade projektet och tog fram erbjudandet tillsammans med NETENT.
Vi fick en pratstund med de två personer på DIMENSION 46 som varit mest involverade i projektet, Anders Jonell, Head of Marketing, samt Tobias Eidem, Head of Business Development.
Hur känns det nu när erbjudandet är lanserat och att det har tagits så väl emot?
”Vi är naturligtvis väldigt glada över att NETENT tog vår idé vidare ända till den här lanseringen och att erbjudandet har blivit så pass bra”, berättar Anders Jonell.
Hur fick ni idén till projektet?
”Att hitta nya intäktskällor via data och monetisera på detta via programmatisk marknadsföring är en av våra nyckelkompetenser, och det har varit väldigt givande att tillsammans med NETENT och VE GLOBAL utveckla den färdiga produkten samt processen runt det. Just nu jobbar vi med fler programmatiska projekt inom andra vertikaler så framtiden ser spännande ut”, svarar Tobias Eidem.
Hur går det till när ni tar fram den här typen av erbjudanden?
”Vi börjar med att ta ett initialt möte med företaget där vi försöker förstå vilken typ av data de har att tillgå och sedan brukar vi vara kreativa och med både kunskapen om hur datat kan användas programmatiskt men även om hur affärsmodeller ser ut på nätet kan vi sedan göra ansatser till paketering och affärsupplägg”, svarar Anders.
Slutligen: vilka företag kan dra nytta av dessa tekniker?
”De allra flesta företag kan på ett eller annat sätt dra nytta av datadriven marknadsföring och programmatisk handel, antingen för sin egen marknadsföring men även potentiellt som nytt intäktsben”, avslutar Tobias.