Datumen som toppade den europeiska handeln 2017

Adyen, en betalplattform, har lanserat data som avslöjar vilka dagar under 2017 som var de mest framgångsrika för europeiska handlare. Föga förvånande erhöll Black Friday, den 24:e november, första platsen för flest transaktioner i såväl butik som online enligt Adyens transaktionsdata, men på tredje plats ser vi en bubblare.

Trots att stora delar av kontinenten upplevde dåligt väder, kammade söndagen den 16:e december hem andraplatsen som näst största transaktionsdagen under 2017 såväl i butik som online.

Den kinesiska shoppinghögtiden Singles’ Day, den 11:e november, har länge varit en rekorddag i Asien. Europeiska e-handlare bör under 2018 inkludera dagen i sin försäljningsstrategi då den under 2017 seglade upp på en tredjeplats för flest e-handelstransaktioner i Europa. Däremot blev lördagen den 1 juli den tredje viktigaste handelsdagen för de fysiska butikerna.