Mobilen står för över 30 procent av de globala e-handelstransaktionerna och trenden pekar mot att mobilen i allt större utsträckning används för att slutföra köp och inte enbart för att söka information om produkter och tjänster.
Criteo som arbetar med beteendebaserad annonsering har idag publicerat sin globala rapport om den mobila handeln för fjärde kvartalet 2014.
”Vi har under det gångna året genomfört ett flertal analyser av stora mängder transaktionsdata och ser nu hur det mobila köpbeteendet övergått från att tidigare främst omfatta informationsletande till att kunder nu även slutför sina köp mobilt.”, säger Jonathan Wolf, globalt produktansvarig på Criteo. ”Det ger en enorm möjlighet för företag att säkra en ökad försäljning då vi inom en snar framtid kommer passera 50-procentspärren när allt fler inom e-handeln förstått potentialen och optimerat sina mobilsajter för konvertering.”
Dessutom framgår det i rapporten att Android närmar sig Apple och genererar idag över en tredjedel av alla transaktioner som sker via smartphones. I europeiska länder så som Tyskland, Italien och Spanien har Android gått om Apple och är en fingervisning för europeiska företag att se till möjligheten med att utveckla Androidbaserade applikationer för kunderna.
“Konsumenterna blir allt mer bekväma med att genomföra mobila köp och ställer därför högre krav på anpassade sajter och applikationer. Företag som vill bibehålla en konkurrenskraftig position bör därför under 2015 satsa på att möta kunderna i mobilen”, avslutar Jonathan Wolf.
Rapporten är baserad på Criteos analys av individuell transaktionsdata från över 3000 marknadsförare inom e-handeln, detaljhandeln och resebranschen globalt.