Vi har stängt från 1 april 2020
Keymetrics

Datatjänst som kombinerar panelsvar med data kommer till Europa

Datatjänsten AmplifyR Appends från Kantar-ägda företaget Lightspeed kommer nu att lanseras i Europa, efter att ha funnits i USA sedan förra året. Tjänsten erbjuder möjligheten att kombinera panelsvar med beteendedata.
Detta kan vara demografisk data, eller livsstilsattribut som sedan läggs ovan på paneldeltagarnas profiler och deras svar på enkäter.
Tanken är, enligt företagets CEO Caroline Frankum att ”förstå konsumenternas beteenden och få ett heltäckande perspektiv över dem genom att para ihop demografisk information med måldata från undersökningar. Enligt Frankum så är detta något helt unikt.
Läs mer: WPP:s imperium ökar – nu köper Kantar Media irländsk medieövervakningsplattform
Hon menar också att det är dags att göra mer än bara se på undersökningar ”från det simpla perspektivet där vi bara ställer frågor”. Det är dags att ”engagera och underhålla” med ”kortare enkäter som ställer färre långrandiga frågor som bara ger information som redan finns på andra platser”.
Tjänsten kommer först att komma till Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Nederländerna.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.