Dataspelskaraktär från Final Fantasy XIII är Louis Vuittons senaste modell

Japp, det stämmer. Det superstora modehuset Louis Vuitton har valt en hjältinna från Final Fantasy som modell för en ny kollektion. Istället för kända supermodeller eller skådisar är det alltså kanske dataspelens tur att bli reklampelare?

Det bör i varje fall inte vara lika svårt att arbeta med dem, och sjukdomsfrånvaron är möjligtvis också lägre.

Läs mer: Spel lönar sig i den digitala tidsåldern

Den rosahåriga Lighting är den karaktär som blivit “castad” som modell. I sin digitala form då alltså – ingen skådespelare med peruk eller så. Men istället för det mäktiga svärdet poserar hon med lyxväskor iklädd trendiga plagg.

Louis Vuitton’s kreativa chef, Nicolas Ghesquière, är den som lagt upp en del bilder på sitt Instagramkonto under veckan. Bilderna lär vara en del av kampanjen “Series 4” och presenterar vår/sommarkollektionen för det kommande året.

Vad som gör detta spännande är hur gränserna mellan fysiska och simulerade gestalter suddas alltmer ut, samtidigt som världen blir alltmer ett med det virtuella. Och om man kan använda dataspelskaraktärer som front för modekampanjer, kanske exempelvis Duke Nukem kan göra reklam för After Shave?