Många är de, i synnerhet bland marknadsförare, som gärna skulle vilja veta exakt hur YouTube mäter en visning (view) av sina onlinevideos. Men det Googleägda företaget vägrar uppge mätmetoden – och av goda orsaker.
I en nyligen publicerad artikel i Dagens Media svarar Googles kommunikationschef Gustaf Bruzewitz på några frågor kring onlinevideojättens definition av en “visning”. Han svar är kärnfullt – “Vi redogör inte för det i detalj”.
Läs mer: Strike Predict vet hur många visningar din kampanj kommer att få på Youtube
Oberoende företag och privatpersoner har kommit fram till att i alla fall 30 sekunder krävs för en visning, skriver Dagens Media, men huruvida det stämmer och vilka kraven är i övrigt är alltså hemligt.
Orsaken ligger i att man vill undvika fusk – man vill inte göra det lättare för oseriösa användare att öka antalet visningar på ett regelvidrigt sätt.
I takt med att möjligheterna för att få pengar via “tuben” så är det en allt viktigare fråga. Redan nu finns det många som anser sig veta hur man gör för att öka siffrorna. Dagens Media rapporterar om ett flertal instruktionsvideos, och företag som mot betalning kan öka antalet “views”.
Ett tips kan alltså vara att inte lita på dessa.