Många av de verktyg som finns på marknaden för företag på webben idag ger inte bara information om ens egen webbtrafik, utan även konkurrenternas. Detta kan skrämma många, i synnerhet småföretag – men man oroar sig ofta i onödan.
Läs mer: Människorna är snart lika många som botarna på nätet
Webbtrafik är nämligen inte allt! Enligt Diana Huff, som skrivit en artikel på ämnet i MarketingLand, så berättar webbtrafiken inte sådana viktiga saker som:
- Är det rätt sorts trafik?
- Genererar trafiken några förfrågningar och säljsiffor?
- Möter de höga siffrorna företagets planer och förväntande intäkter?
Rätt sorts trafik är sådan trafik som faktiskt har att göra med företagets produktförsäljning. Om ett företag som säljer skor råkar nämna smörjmedel på sin sida så kan de få en massa sökträffar och besökare – som vill hitta motorolja. Hög trafik är inte alltid rätt sorts trafik.
Genererar webbtrafiken rätt konsumentförfrågningar? Ett företags sida kan innehålla matnyttiga blogginlägg som handlar om rätt duschkabiner eller tips på jaktmetoder, något som kan locka till sig en massa webbtrafik. Med dessa kan (och i många fall är) vara från besökare som inte köper någon av produkterna i sig. Således är den höga trafiken bara just det – besöksstatistik.
Möter besökssiffrorna konkurrentens planer? Visst, din stora konkurrent har många fler besökare än du. Men vad har de för planer för sitt företag? Ska dessa besökare vara 19 000 istället för 9 000 varje vecka? Vilka är deras vinstmarginaler? Vad har man budgeterat för att man ska uppnå under kalenderåret?
Stirra dig inte blind på vad som händer hos dina konkurrenter. Satsa istället på ditt eget innehåll, analysera typen av webbtrafik som du får och anpassa din strategi efter detta. Kvalitet kan vara bättre än kvantitet när det kommer till webbtrafik.
Läs mer om dessa tre tips här.
Gilla Dagensanalys.se på Facebook!