Dagensanalys.se blev nyfikna om varför man laddar ned reklamblockerare till sin webbläsare. I den här artikeln kan du läsa svar från internetanvändare om varför de väljer att installera en reklamblockerare.
För att få in svaren genomförde vi en anonym undersökning via e-post och Facebook.
Varför använder du en reklamblockerare som Adblock Plus?
“Vill inte se annonserna. De stör mig och känns inte för mig.”
“När jag började surfa på Internet tyckte jag om annonserna för att de inte kändes så jobbiga. Men nu tycker jag att det är för mycket annonser på många siter. Aftonbladet som exempel har blivit för jobbig att surfa på utan adblock.”
“Jag använder Adblocker och jag gör det för att öka min koncentration. Mitt jobb består av research vilket gör att jag läser väldigt mycket på nätet i form av artiklar, studier etc. För att effektivisera min läsning använder jag Adblocker, då annonser och reklam stör läsandet.”
“Jag vill få en bättre läsarupplevelse därför använder jag en reklamblockerare. Irrelevant reklam stör mig, men har inget emot att bemötas av reklam som hänger ihop.”
“Använder det eftersom reklam slöar ner mina sidhämtningar.”
“Jag använder Adblock i en webbläsare och kör utan i den andra. Då kan jag variera enkelt om jag vill se reklam eller inte. Ibland är det bara skönare att surfa utan reklam. Det blir en renare upplevelse.”
“Min bror installerade adblocker på min dator. Nu skulle jag inte tänka mig att surfa utan den. Det blir för grötigt med alla annonser.”
Läs också: Internetbesökaren ser inte ens hälften av alla visade annonser – avslöjar Google
Ovan när några få svar från internetanvändare men redan nu kan man konstatera att reklamen stör upplevelsen på nätet. Hela 25 procent av alla svenskar använder en reklamblockerare idag vilket måste tas på största allvar. Mediehusen måste börja göra djupare research i problemet med reklamblockerare och börja på ett kreativt sätt vända trenden.