Daniel Wellington får hjälp av AI med sin USA-etablering

Den svenska klockjätten Daniel Wellington tar hjälp av Ateles Consulting att genom Artificiell Intelligens och Machine Learning expandera sin fysiska verksamhet i Nordamerika.

I en undersökning har man frågat om svenskarnas inställningen till artificiell intelligens. Den visar att majoriteten är positivt inställda. Hela 70 procent tror till exempel att AI kommer förbättra och utveckla tekniken.

Målet med uppdraget är att ta marknadsandelar från konkurrenter genom en kraftig ökning av fysiska butiker.

Samarbetet innebär att Ateles med hjälp av Artificiell Intelligens och Machine Learning identifierar geografiskt optimala platser som fångar upp Daniel Wellingtons kundsegment på den nordamerikanska marknaden.

”Vi är otroligt glada över att Daniel Wellington ger oss förtroendet att hjälpa dem i en sådan komplex beslutsprocess. Den data som tas fram och analyseras är så pass träffsäker att vi utifrån den kan identifiera exakt i vilket område och på vilken gata Daniel Wellingtons målgrupp finns.”, säger Pär Eliasson, VD på Ateles Consulting.