Att läsa om hur stora företag marknadsför sina produkter är intressant och inte mindre intressant är det att läsa om mindre företag som slåss på en konkurrensutsatt marknad. Där de små medlen blir enorma tillgång och kunnighet samt list måste vinna över enorma marknadsföringsbudgetar. Vi fick tillfälle att intervjua Mia Pettersson som driver webbplatserna Dammtussen.se och MrDustbag.com. Läs hur hon banar väg med sin e-handel och slår de stora drakarna på fingrarna med bland annat personlig kundservice.
Hur kom du på idén om att starta dina e-handelsbutiker?
Jag har alltid jobbat en del med webben, som en del av mitt arbete, och länge funderat på att starta en egen e-handel men inte riktigt kommit på vilka produkter jag skulle sälja. Jag hade långt gående planer på att börja sälja hälsokost, men insåg att konkurrensen nog var alldeles för hård. Så av en slump stötte jag på www.dammtussen.se som var på väg att läggas ner. Jag tog över butik och lager år 2009 utan att egentligen veta så mycket om e-handel. Verksamheten har vuxit stadigt sedan dess och idag driver jag flera webbutiker, varav en riktar sig till kunder utanför Sverige.
Hur marknadsför ni era e-handelsbutiker?
Vi jobbar mycket med AdWords, men även med vårt innehåll för att även synas bra i det organiska söklistorna. Vi satsar även del på Facebook och affiliate-lösningar. Men vår viktigaste marknadskanal är nöjda kunder. Vi konkurrerar med en av marknadens största aktörer (InkClub), med våra två varumärken Dammtussen.se och MrDustbag.com. Vi gör allt vad vi kan för att våra kunder ska bli så nöjda med oss som det bara går och förhoppningsvis rekommendera oss till sina vänner och bekanta.
Kärnan i vårt arbete för kundnöjdhet är att vi är personliga och tillgängliga och förhoppningsvis mer personliga och mer tillgängliga än vad våra konkurrenter är. Exempelvis genom att svara på våra kunders e-post även på kvällar och helger samt genom att alltid försöka lösa våra kunders problem (kan exempelvis röra sig om en kund som köpt en dammsugare utomlands, där vi försöker hitta rätt dammsugarpåsar genom de kanaler vi har).
Vi har även provat en rad andra kanaler, som Plusset, flyers, samarbeten och spårvagnsreklam i Göteborg. Men vi har landat i att Google och vår egen databas med 44.000 kunder sedan starten för fem år sedan är våra två viktigaste kanaler.
Använder ni något analysverktyg?
Vi använder mest Google Analytics både för att följa trafik samt se varifrån trafiken kommer ifrån. Vi använder även verktyget för att spåra försäljning och konvertering. Vi använder även olika sökordsverktyg som Google Keyword Planner för att förbättra och utveckla våra AdWords-kampanjer. Vi använder det också för att få idéer kring vårt SEO-arbete, som vilket innehåll vi saknar eller inte täcker fullt ut.
Sedan använder vi en del analysverktyg som finns inbyggda i våra e-handelsplattformar och i e-postverktyget MailChimp.
Vår viktigaste analyspunkt är att hela tiden ha koll på varifrån vi får lönsam trafik, så att vi lägger vår tid och kraft på rätt aktiviteter.
Vilken är er största utmaning under nästa år?
Vi vill ju fortsätta växa med 30-40 % per år, så vår största utmaning är nog att göra det utan att kostnaderna för vår marknadsföring springer iväg som via Google AdWords. Det går ju alltid att trycka på lite mer AdWords, men det är inte lika lätt att göra det med bibehållen lönsamhet.