Dålig marknadsföring kostar dig fyra av tio kunder, visar ny rapport

En ny rapport från analysföretaget Tradedoubler har undersökt konsumenters beteendemönster vid onlineköp. Det visar sig att 41 procent vänder ryggen åt företag vars reklam ses som irrelevant eller störande. En annan siffra är att hela 26 procent handlar från… badrummet.

Tradedoublers siffror visar också att onlinehandeln ökat bara sedan förra året, och att mobilen är en allt mer dominerande plattform. Hela 88 procent av de svenska konsumenterna nyttjar mobilen för att köpa eller jämföra varor online. Andra siffror:
  • 38 procent handlar via mobilen samtidigt som de är i en butik
  • 33 procent handlar från TV-soffan
  • 36 procent när de är ute och äter (restaurang, café eller bar)
  • 37 procent från sovrummet
  • 26 procent från badrummet (kom ihåg att tvätta händerna!)

Över hälften (51 procent) tar emot relevant reklam, och rapporten bekräftar också att anpassade budskap kan leda till bättre resultat – 36 procent var mer benägna att handla från sådana varumärken. Men fyra av tio ratar genast spammande varumärken, och 41 procent vill inte ha reklam i mobilen.

Läs mer: Superlistan som visar hur vi surfar i Sverige – nu med räckvidd

Så även om alltfler använder mobilen för onlinehandel, så måste man som företag använda lite av silkesvantar för att inte skrämma iväg människor som redan tröttnat på dåliga och ständigt upprepade budskap.

Det är viktigt att hålla koll på vad kunder gör online, vilka kanaler som används, anpassa budskapet efter målgrupp och efter den kontext i vilken konsumenten befinner sig vid inköpstillfället.

Tradedoubler passar därför på att släppa en ny produkt, TD Engage, samtidigt med sin rapport. Denna produkt ska kombinera “data med artificiell intelligens vilket ger e-handlare ny kunskap för att identifiera nya kunder med riktade erbjudanden”, enligt företaget själva.