Vi har stängt från 1 april 2020
Keymetrics

Vår yngsta teammedlem i Dagensanalys.se

Seminariet Tystnad, tagning, action – så här skapar du en viral videosuccé som vi arrangerar den 26 november närmar sig nu med stormsteg. Nu är det bara dagar kvar till att vi på Dagensanalys.se kan för första gången träffa våra läsare live.

Vårt seminarium den 26 november har vi kunnat genomföra tack vare vårt engagerad team. Vi på Dagensanalys.se bekräftar regeln som säger att mångfald skapar ett bättre team! Olika erfarenheter, olika personligheter, olika nationaliteter och olika åldrar resulterar i en härlig dynamik.

Idag har jag intervjuat vår yngsta teammedlem som kommer att ansvara för att dokumentera seminariet med sin kamera den 26 november – 19 år gamla Jessika Karlsson som är en mångsysslare från generation Z.

Hon är utbildad dansare men självlärd när det kommer till filmning. Hennes intresse för film väcktes när hon studerade på internationella engelska gymnasiet – samhällslinjen med inriktning drama och design – samt genom hennes morbror som jobbar i filmbranschen med produktioner som Blade och Matrix.

jessika 2Hej Jessika! Du tillhör till en generation som filmar och fotar det mesta. Kan du berätta var gränsen går mellan personligt och privat?

Om något inte går bra för mig kommer jag hålla det privat eftersom jag gillar att ge ett positivt intryck. Om jag ändå bestämmer mig för att dela något negativt så ser jag till att det är i anslutning till andra personer, så att jag inte ger ett sken av att jag är isolerad eller ensam.

Varje minut laddas det upp mer än 300 timmar film på Youtube. Tror du att vi dokumenterar för mycket? Finns det en risk för ”överhettning”?

Jag tror inte det. Människans nyfikenhet kommer att fortsätta. Jag ser inte någon gräns för hur mycket vi skulle vilja se andras erfarenheter i förhållande till våra egna.

Reklamfilm och videofilm. Vad är skillnad mellan dessa enligt dig?

Man kan säga att reklamfilm är en typ av film som är mer riktad till en potentiell kund för att visa upp sin tjänst eller produkt. Videofilm kan ses av alla och fångar en bredare publik. Videofilm är att berätta något medan reklamfilm är att sälja något.

Vilken reklamfilm skulle du inte vilja se en gång till?

Något som visas för tredje gången. Det är lätt att bli uttråkad och irriterad över reklamfilmer som visas alltför ofta. Personligen har jag ett mycket snabbt tempo när det gäller media, video och reklamfilmer. Jag gillar att det ska gå snabbt och att det ska vara enkelt att titta.

Vilken videofilm kan du se om och om igen?

Oftast räcker en gång för mig, det finns alltför många andra bra videofilmer att titta på. Men om något är riktigt roligt och ger mig ett gott skratt så kommer jag att vilja dela den med mina vänner, och på det sättet ser jag en film flera gånger.

Vilka filmprojekt skulle du inte vilja jobba med?

Något som exploaterar människor.

Vilka filmprojekt är drömuppdrag för dig?

Djup insikt och tillgång till en individs historia. Att ha tillgång till hela historien om någon annans upplevelse. Men det måste vara mycket underhållande, ha snabbt tempo och kunna nå en publik i alla åldrar.

Tack för dina svar Jessika, vi ses den 26 november!

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.