Vi på Dagensanalys.se jobbar dagligen med att publicera det senaste som händer inom digital marknadsföring och ett sätt att dela insikterna samt erfarenheterna med läsarna är att arrangera seminarium. Något som visat sig både vara en tuff utmaning och samtidigt mycket givande.
Vi vill ju inte bara sitta bakom tangentbordet utan även få tillfälle att möta våra läsare in-real-life. Skaka hand, dricka en kopp kaffe, få ta del av kunskapen och erfarenheterna som finns i branschen. Ett sätt att få ta del av vår gemensamma kraft är genom seminarier, där vi alla kan samlas och mötas för att dela idéer samt inspirera varandra.
Egentligen gillar vi inte ordet “läsare”. Det låter som en variabel som man räknar. Vi ser alla som tar del av Dagensanalys.se som vänner i en bransch där vi dagligen lär oss något. Lets face it, det här med digital marknadsföring är nytt och vi lär oss något varje dag. Om vi håller ihop och delar med oss av kunskapen och erfarenheterna blir vi alla starkare och lyfter hela branschen.
Med den tanken kontaktade vi de bästa inom ett av de hetaste ämnena som diskuteras just nu – videomarknadsföring. Alla pratar idag om video och hur man når sina målgrupper, analyserar resultaten och optimerar sin kampanj. Video är formatet som både informerar och engagerar tittare samt kan leverera både helhet och små nyanser. Vi kontaktade några vänner i branschen som har bred och djup erfarenhet inom ämnet som ställde upp att dela med sig av sin kunskap.
Vårt seminarium “Tystnad, tagning och action – Så här skapar du en viral videosuccé” den 26 november blev lyckat tack vare allas gemensamma insats. Med en livesändning på nätet kunde alla få vara med och det roliga var att vi hade ungefär lika många som tittade på livesändningen som vi hade i lokalen. Ett bevis att video på nätet fungerar i praktiken. Vi kan varmt rekommendera iTeve som gjorde ett fantastiskt jobb med sina kameror.
Ytterligare en roligt nyhet är att vi fångat intresset hos några företag som ser att vi med dem arrangerar seminarier under första kvartalet nästa år. Det kommer att bli superkul och när allt är spikat kommer vi att publicera mer information. Som man säger “bollen är i rullning”.
Att arrangera seminarium är mycket svårare än vad vi trodde från början. Visst kan man vara efterklok och tycka både si och så, men vi är glada att vi valde att gå vidare med vår idé – att arrangera seminarium – och ser otroligt mycket fram emot att få träffa alla, både i lokaler och på Dagensanalys.se.
Några erfarenheter att dela med sig av:
– När något är gratis är det superenkelt att registrera sig, för att sedan avregistrera sig i sista sekunden, eller bara strunta i att informera och inte dyka upp. Problemet med det är att man då blockerar möjligheten för någon annan att registrera sig eftersom det finns begränsat antal platser. Så det är bättre att ta ut en avgift för deltagandet eftersom man också har kostnader kopplat till antalet.
– Att hitta sponsorer är mycket svårt speciellt när man är sent ute, som vi var. För företag är seminarium ett suveränt tillfälle att få feedback på sina produkter/tjänster/processer/visioner och mer. Företag bör se seminariet som världens bästa fokusgrupp med kunniga och engagerade deltagare. En bonus på det är att man också får chansen att marknadsföra sig själv och hitta prospekts i lokalen samt på nätet. Ett stort tack till Ooyala och iTeve som såg möjligheterna.
– Provsitt lokalen och hitta rätt möblering i tid. Att hitta rätt ‘känsla’ i rummet är mycket viktigt och till det hör logistiken över hur man vill att deltagare ska röra sig mellan mingel, sittning och break. Tack till Summit som med stort tålamod guidade oss igenom processen av att välja rätt lokal.
Ett enormt stort tack till alla som medverkade i vårt första seminarium – talare, arrangör, publik, teknik med flera. Listan är för lång att skriva här men ni vet vilka ni är.