Criteo, som arbetar med prestationsbaserad och datadriven annonsering, lanserar idag Criteo Predictive Search som gör det möjligt att använda företagets annonsteknik i Google Shopping. Criteo blir därmed först på marknaden med att erbjuda en helhetslösning för Shopping och utvidgar sin produktportfölj till en ny marknadsföringskanal.
Med Predictive Search får marknadsförare en automatiserad lösning som systematiskt förbättrar och optimerar annonsresultaten genom alla delar av deras Shopping-kampanjer.
Lösningen är baserad på Criteos maskininlärningsteknologi och beteendebaserade annons-plattform som optimerar budgivningar, retargeting-listor, kampanjstrukturer och kampanj-inställningar. Det möjliggör för marknadsförare att placera programmatiska bud baserade på varje enskild konsuments benägenhet att genomföra ett köp. Predictive Search ger annonsörer en större chans att kapitalisera på sökmarknaden som idag står för 45 procent av alla annons-investeringar i digitala kanaler och värderas till över 80 miljarder dollar.
– Google Shopping är en fantastisk möjlighet för marknadsförare inom detaljhandeln och är på väg att bli den största e-handelsdrivande resursen. Men verktyget är idag komplicerat, tidskrävande och gör det svårt för marknadsförare att nå ut till konsumenter som aktivt söker efter olika produkter. Vårt mål med Predictive Search är att eliminera gissningsleken i hanteringen av Shopping-kampanjer och leverera en optimerad och precis lösning för e-handlare, säger Jason Lehmbeck, General Manager för Search hos Criteo.
Predictive Search gör det möjligt för marknadsförare att konsekvent nå sina uppsatta mål och en högre ROI. Med en detaljerad förståelse för historik, köpsignaler och konsumentbeteende, i kombination med en automatisk anpassning av kampanjer, når marknadsförare sina mål även under högsäsonger och perioder med intensiv konkurrens.
De företag som tagit del av beta-testerna har sett en intäktsökning mellan 22–49 procent. Ett av dessa är klädföretaget REVOLVE Clothing:
– Med konsumenttrender och produkter under konstant förändring insåg vårt team att standardiserade Google Shopping-kampanjer begränsade vår prestation. Med Criteo Predictive Search och företagets gedigna expertis inom produktflöden och användardata har vi lyckats öka intäkterna från annonsinvesteringarna med en tredjedel, säger Ben Shum, Search Engine Marketing Manager på REVOLVE Clothing.