Välkommen till Dagens Analys!

Conversion Jam lyfter blicken från tangentbord och skärmar

Nyligen genomfördes Conversion Jam som för andra året i rad är världens största CRO-event. I år ville de dock lyfta blicken lite från det tidigare så väldigt tekniska och djuplodande CRO-fokuset, till de större perspektiven av var CRO passar in i de större skeenden som just nu pågår i samhället. Det hela både uppskattades och ogillades av besökarna.
Eventet tog fart med att Jono Aldersson berättade att världen håller på att gå under och kommer styras av maskiner inom bara några år. En ganska blek och dyster syn på framtiden, men han menade att vi dock kan överleva det hela om vi ser till att anpassa oss och se till att vara så viktiga att maskinerna som fattar beslut kommer att välja oss som leverantör istället för konkurrenten. Något som kräver att vi blir viktiga för kunden, såväl före som efter köpet, samt att vi har en praktisk närvaro såväl online som offline. Kunden vill identifiera sig med varumärket, inte bara köpa en produkt.
Detta var något som årets huvudtalare Ling Valentine tagit fasta på sedan många år. Hon driver Englands bäst säljande bilsajt, men den är inget för personer med anlag för epilepsi. Med blinkande knappar, gif-animationer, musikvideos och live-feed från kontoret vill hon ge besökaren en upplevelse. Hon lever stenhårt efter devisen att ”all publicitet är bra publicitet” och drar sig inte för att vara såväl rasistisk och kontroversiell som att använda nazistsymbolik och driva med politiker för att få folk till sin sida. För henne handlar det enbart om att sälja bilar.
Mindre kontroversiell var då Amy Harrrison, som menade att det ofta kan bli en felkoppling mellan företag och dess kunder. Detta beror på att det du som företag tänkt säga inte alltid stämmer överens med vad du faktiskt säger och det i sin tur stämmer inte med vad kunden i slutänden uppfattar. Hon förespråkar en större tydlighet i kommunikationen och att se till att det du kommunicerar som företag verkligen tar avstamp i vad kunden vill ha snarare än vad du vill sälja. Inte alls särskilt kontroversiellt, men fortfarande något som fler företag behöver fundera på och ta till sig.
Mot slutet av dagen dök de dock ner djupare i kodningsvärlden när Simo Ahava äntrade scenen för att berätta om hur du kan koda om Google Analytics för att få den data du vill ha. Ha menar att de data du får från Google Analytics behöver förstås i ljuset av var de kommer ifrån, samt att du själv kan (och bör) göra ändringar på din Analytics sida för att få relevant data och inte bara data. Istället för att veta om en person har öppnat en sida (page view) vill du ju veta hur personer har interagerat med din sida, har de läst eller tittat på det innehåll som sidan har? Genom att använda det system som finns för e-handel i Google Analytics kunde Ahava gräva fram data om hur lång tid en person faktiskt spenderade med att interagera med sidan, något som visade sig bara vara en sjundedel av tiden de hade sidan öppen. Frågan är vad de gör resten av tiden på sidan. Som sidägare måste du fundera på vad du vill att besökaren ska göra, och sedan optimera din sida för just det. Om de ska läsa information bör sidan struktureras på ett visst sätt, och om de ska köpa en produkt behöver du bygga sidan på ett annat sätt. Men den data du får från Analytics är inte tillräckligt specifik för att du ska veta vad du sysslar med. Därför menar Ahava att du behöver fördjupa dig i Google Analytics, först då kan du få tag på den data som faktiskt är användbar.
Dagen avslutades, precis som förra året, men komikern Karl Gillis, som återigen satte fingret på allt konstigt som marknadsförare gör med sina kampanjsidor. Titeln på hans tal var ”8 skäl till varför du suger på digital marknadsföring”. Måhända återigen en kontroversiell talare, men genom exempel på exempel från bara det senaste året målade han upp en bild av marknadsföring som trots tillgängliga studier och data agerar stick i stäv med detta. Han menar att många ställer sig frågan ”vad är syftet med min sida”, men det är helt fel fråga enligt Gillis. Frågan du ska ställa dig är ”Vad är det huvudsakliga målet för kunden som besöker min sida”. Om du ser till att ge kunden vad de vill ha, så kommer kunden att ge dig vad du vill ha.
Tänk om all konverteringsoptimering kunde vara så enkel som att bara ge kunden vad de vill ha. Problemet kommer sedan till att det är svårt att veta vad kunden vill ha, i synnerhet som olika kunder vill ha olika saker. Men det är väl därför marknadsföring idag jobbar allt mer på att personalisera upplevelser och framför allt se till att lyssna på användarna. I alla fall är det vad de borde göra mer av.
Så vad tyckte då besökarna om de större penseldragen, många som jag pratade med uppskattade att CRO fick en tydligare plats i de större sammanhangen, även om det kanske inte alltid fanns en tydlig koppling mellan CRO och vad det talades om på scen. Vissa menade dock att det var allt för likt andra typer av IT-summits, och att de tidigare uppskattat Conversion Jam för att vara ganska djuplodande ”nördigt” och med ett tydligt fokus på just CRO. Förhoppningsvis vet Conversionista, som anordnar eventet, mer om vad deltagarna tyckte, så de kan fortsätta att leverera ett förstklassigt event inom CRO även kommande år.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.