Till att börja med ska vi reda ut begreppet content marketing. Syftet med content marketing är oftast att skapa intresse och en positiv bild av ett företag. Tanken är att öka försäljningen utan att egentligen sälja något och därför använder man sig ofta av någon form av redaktionellt material.
Det redaktionella materialet kan vara något intressant, användbart eller roligt för att påverka kunden och bygga en relation till dig, företaget eller varumärket.
Kommunikation idag är väldigt tillgängligt. Men det betyder inte att kommunikationen automatiskt blir bra. Vi måste fortfarande fundera igenom vad vi vill nå ut med, hur och till vem och att vara kommunikativt innovativ är svårt numera, att hitta det där som gör att man sticker ut som ingen annan tidigare gjort. Det jag själv tycker är så bra med just content marketing är att ta ett steg tillbaka från ens egna produkter och tjänster och faktiskt se vad kunden vill läsa. Många företag är fortfarande fast i ”vår produkt är bäst, köp idag…” men du kommer inte speciellt långt med den attityden längre.
Vi tar ett exempel. Ett byggvaruhus vill kommunicera mer digitalt. Inlägg med ”Vi har bästa prylarna för att bygga hus” eller ”BYGGREA, köp en såg, få två” är varken smart eller roligt. Däremot kan ett byggvaruhus kommunicera bra med content genom att ha en blogg som frekvent uppdateras med goda råd och gör-det-själv. Eller varför inte satsa på en YouTube-kanal med korta filmer om olika projekt eller handledningar. I dessa instruktioner och handledningar kan man sticka in små erbjudanden. Har man fått lära sig hur man bygger en liten lekstuga kanske man får några bra erbjudanden på brädor, spik och färg.
Så tänk smart. Tänk utifrån ditt eget perspektiv som kund. Vad ger dig ett mervärde och vad skulle du vilja lära dig mer om. Lyssna in konkurrenterna och målgruppen och sätt ihop ett bra koncept.