Vad är content marketing? Och om man vill komma igång med innehållsmarknadsföring – eller redan jobbar med content marketing – var hittar man bra verktyg och exempel på riktigt bra och effektiv content marketing? Och: hur mäter man egentligen effekten av content marketing?
Joakim Arhammar, contentspecialist på kommunikationsbyrån Springtime, och Pontus Staunstrup, ansvarig för content strategy och sociala medier på PostNord, har skrivit Content marketing för alla, en handbok i Content Marketing som ska hjälpa såväl dig som är nybörjare som dig som redan arbetar med innehållsmarknadsföring att strukturera och mäta effekten av ditt arbete.
Content marketing för alla går på ett enkelt sätt igenom allt från uppstartsfasen när målgruppen ska definieras och ansvaret fördelas, till själva contentprocessen och publicering och distribution, och inte minst viktigt: hur man sedan mäter och följer upp, för att visa på värdet men även för att utveckla det som kan förbättras. Boken innehåller även ett antal case och tips kring hur man skriver en bra brief om man ska ta in en extern leverantör.
En kul detalj i boken, som visar att författarna lever som de lär, är att boken innehåller tre ”native ads” från aktörer i branschen som bjuder på relevant innehåll, som smälter in i bokens övriga innehåll – trots att det är annonser.
Då boken vänder sig till både de som är nya och de som är mer erfarna har vi ställt några frågor till Pontus Staunstrup kring hur man ska använda boken på bästa sätt – plus att Pontus också bjuder på sina tre bästa content marketing-tips.
Vad är det viktigaste en nybörjare kan lära sig genom att läsa boken?
Hur viktigt det är att lära känna sin målgrupp för att kunna ta fram rätt innehåll och på sikt lyckas göra kunder av dem.
Och vad kan en läsare som redan jobbar med content marketing lära sig mer av?
Hur man kan arbeta mer effektivt både med produktion och distribution för att spara tid och pengar. Samt hur man kan mäta det som är viktigt.
Vilka är dina bästa content marketing-tips?
1. Lägg tid på att förstå din målgrupps behov och hur de beskriver det (att använda samma språk är viktigt).
2. Fokusera på bra innehåll, inte på vissa kanaler. Stäm av hur effektiva kanalerna är.
3. Mät redan från början så det blir en vana.