Välkommen till Dagens Analys!

Content Marketing är framtiden när allt fler blockerar annonser

All data och statistik visar samma sak. I samma takt som annonseringen i digitala kanaler växer ökar samtidigt reklamblockeringen. Är publicisterna för giriga när du möts av en stor ”Take Over” som tar över hela sidan med sitt reklambudskap? Eller är de för kortsiktiga när sidan du besöker innehåller en fjärdedel information och resten banners eller annan reklam. Levererar man verkligen det som besökarna vill ha?

Sociala medier har fördelen att människor delar sina tankar, bilder och nyheter – har man valt att följa rätt person får man också rätt nyheter. Algoritmer i all ära men hitintills har jag inte sett någon publicist som lyckats fånga mina intressen och leverera relevanta nyheter. Frågan är: När inte ens drakar som Facebook lyckas fånga mitt intresse – som säger att du har fel vänner om du får fel nyheter – med all den data som de har. Hur ska då svenska publicister som är decimerade i både användardata och smarta analytiker lyckas?

Tyvärr kommer antagligen blockering av reklam fortsätta i samma takt som man gödslar ut irrelevanta annonser och inte matchar dessa med det redaktionella innehållet. Det finns inget som visar motsatsen. Vartefter fler flyttar sin nyhetskonsumtion från print och TV till digitalt kommer de troligtvis att koppla på en reklamblockerare för att kunna besöka sajter utan störande reklam.

Vad är då lösningen? Ja, det är inte helt enkelt eftersom all mediekonsumtion flyttar till det digitala och publicisterna måste få betalt för sitt arbete, på något sätt.

Här är tre saker som kan lösa problemet:

1. Man måste ha respekt för sina besökare och ge dem det de vill ha. Konsumenter besöker olika nyhetssajter av olika anledningar; för att lära sig något, för att hålla sig uppdaterad eller för förströelse. Då måste man i första hand se till att ge besökarna det de vill ha och därefter lägga till annonser som stämmer ihop med upplevelsen. Nu möts man många gånger av en annons som blockerar hela sidan som man måste klicka bort för att kunna läsa nyheterna. Frågan är hur länge besökarna orkar med detta innan de kopplar på en reklamblockerare. Fundera på hur mycket innehåll och annons som besökarna möts av och vad som är rimligt.

2. Annonsfritt till betalande prenumeranter. Nya aktörer som Spotify och Netflix levererar betaltjänster där de i princip köper bort annonser för 100 kr i månaden. Publicister vill ta lika mycket betalt digitalt som de gör för sina tryckta tjänster och dessutom får man annonser i inloggat läge. Detta är en svår nöt att knäcka. Skall man ha annonser i inloggat läge, eller skall man inte ha annonser? Alternativt levererar man bara annonser som är kopplade till redaktionellt innehåll eller/och skräddarsydda till besökaren. Ingen i hela världen har löst denna fråga. Alla testar och visar hur bra de lyckas, men det går inte att blunda för att reklamen på digitala medier just nu stjäl användarnas tid och inte respekterar deras önskan.

3. Content Marketing är framtiden om man vill nå rätt målgrupp. Med redaktionellt sponsrade artiklar, där professionella redaktörer skriver artiklar från ax till limpa (så att det inte blir så kladdigt och säljigt), går det på ett smart sätt att nå rätt målgrupp samt få tid med dem för att kommunicera olika produkter och tjänster.

Content Marketing

Sammanfattning om varför Content och Native Marketing är framtiden

Vi på Dagensanalys.se har testat detta under en period och våra redaktionella artiklar hamnar alltid på vår topp tio-lista av de mest lästa artiklarna under veckan. Vissa veckor har de till och med varit veckans mest lästa. Våra annonsörer är glada för att vi har genererat deras bästa leadsaktiviteter. Våra läsare är nöjda eftersom de på ett roligt och enkelt sätt får lära sig mer om intressanta produkter och tjänster. Sist men inte minst är vi på Dagensanalys.se glada eftersom vi kan ge en bra läsarupplevelse samtidigt som vi skapar effekt åt våra partners. Ett ”Win, Win, Win” helt enkelt!

Läser du Dagensanalys.se och sitter i en ledande position på ett företag och vill veta mer om hur ni kan jobba smart med Content Marketing? Kontakta gärna oss så kan vi berätta mer om hur du skapar långvariga effekter med era målgrupper.