Confirmit satsar på textanalys och Apple avslöjar varför

Confirmit har jobbat hårt under sommaren och nu lanserat Confirmit Genius, en tjänst för att analyser text och sociala medier.

Tjänsten som är uppdelad i två delar – Confirmit Genius Text Analytics och  Confirmit Genius Social Analytics – har utvecklats för att hjälpa kunder att få en djupare insikt i större volymer av ostrukturerad data. Motorn bakom analyserna bygger på avancerade statistiska tekniker för att identifiera och strukturera alla typer av text från formulär, feedback, webbanalys, call centerdata och CRM-data.

Terry Lawlor som är  EVP Product Management kommenterar lanseringen: ‘Today there is too much content and too little insight. Confirmit Genius addresses this challenge by mining both solicited and unsolicited free-form content, organising the feedback according to the categories important to each business, analysing complex and sometimes conflicting sentiments held within each piece of content, and linking to other data sources to provide wider context.”

Apple kanske ger oss svaret på varför så många företag just nu satsar på textanalys. Nyligen köpte nämligen Apple företaget Booklamp för nära 15 miljoner dollar. Booklamp analyserar innehållet i böcker i syfte att kunna rekommendera liknande böcker för läsarna. Troligtvis är tanken att Booklamps analysverktyg ska användas i kommande versioner av iBooks. På marknaden finns det idag fler företag som har, likt Apple, behov av att strukturera och analysera textdata. Företag som Facebook, Twitter, Google med fler sitter på triljoner textbitar som genom analys kan bli mäktiga vapen i kriget över konsumenten.