Mätföretaget comScore planerar att lansera en ny typ av mätning som följer en användare över flera plattformar. Mätningen kommer att inkludera datorer, mobiltelefoner och andra enheter som har strömmande innehåll. Tester i USA visar att tittartiden ökar markant för kanalerna.
Den nya mätningen är riktad främst till TV-kanaler och annonsörer som vill mätar hur publiken tittar på innehållet inte bara i gammel-TV utan även på alla andra plattformar på nätet. I sina tester avslöjar comScore att TV-tittandet ökar med så mycket som upp till 30 procent när andra enheter medräknas i resultaten. Denna insikt borde ge TV-kanalerna gåshud mot bakgrund av deras fallande tittarsiffror.
“We want to make sure that video audiences get properly counted across all platforms.Everyone knows, for a platform to increase in usage, you need to have measurement,” he added. “If you don’t, there is no way you will get the appropriate credit and there is not a lot of advertising happening on that platform.” säger Serge Matta som är comScores Chief Executive.
comScore har tagit Nielsen i sikte med denna nya mätning. Nielsen är comScores ärkerival när det kommer till TV-mätningar.